Shkolla dhe mësuesit, kanë nevojë për ndihmën e prindërve. Duan prej
tyre: kohë, interesim dhe kontribut. Të gjithë për një qëllim të përbashkët: të
përgatisin fëmijët për jetën. Prandaj duke punuar së bashku, shkolla do të
zgjedh pjesën kryesore të problemeve. Shkolla në disa vende të diasporës
janë të organizuara mirë dhe
cilësore. Shkollat janë një sistem i krijuar nga shoqëria për interesat e vetë
shoqërisë. Fuqizimi i rolit të prindit si pjesë integrale e procesit të
edukimit dhe përfshirja e tyre në të gjitha aspektet e jetës së fëmijës, është
shumë i rëndësishëm, sepse kështu fëmijët shfaqin plotësisht potencialin e tyre
në shkollë e jetë, pasi ata kanë nevojë të ndihen mirë, të mësohen të marrin
vendime, të jenë përgjegjës për rezultatet e këtyre vendimeve. Dihet se edukimi
fillestar nis në familje dhe prindi është mësuesi i parë i fëmijës së tij. Por
ky rol i prindërve duket sikur zvogëlohet me kalimin e viteve, sepse shtohen
pjesëmarrës të tjerë në këtë edukim.
Sot zhvillimi i individit ndikohet nga tërësia e mjediseve ku ai vepron
në jetën e përditshme. Është vërtetuar se sa më e madhe të jetë përfshirja e
prindërve në edukim, aq më i përparuar është fëmija në çdo aspekt. Kjo
përfshirje, në kuptimin e gjerë të fjalës, përfshin prindërimin. Ky koncept nuk
do të thotë që të mohohet edukimi në shkollë dhe ai në mjedisin e gjerë. Këto
dy anë të edukimit, me efektet pozitive dhe negative të tyre, na tregojnë se
prindërit dhe familja janë parësore në edukim. Kjo shpjegohet me lidhjen mjaft
të madhe të fëmijëve me prindërit në fëmijërinë e hershme, me faktin që shpesh
prindërit ( sidomos nëna) kujdeset se si do të shkojë fëmija i tyre në shkollë,
librat që do të lexojë, programet e TV që do të ndjek, shokët me të cilët do të
rrijë etj. Shumica e prindërve u përkushtohen shumë fëmijëve të tyre. Ata
ruajnë lidhje emocionale të forta
Ne kete edukim nuk mund të mohohet shkolla, e cila, u jep nxënësve
mundësi të barabarta arsimimi dhe u krijon një sistem vlerash të qëndrueshme.
Prindërit kanë detyrë të përkushtohen si partnerë edukimit ndaj shkollës së
fëmijëve të tyre. Dhe se prindi është edukator i fëmijës. Suksesi i nxënësit
arrihet 45% nga puna e tij, 30% mësuesve të tyre dhe 25% prindërve. Prindi
duhet të lidhet ngushtë me mësuesit që i japin mësim fëmijës së tij.
Mësuesi kontrollon nxënësin si i ka kryer detyrat në shtëpi, si sillet
ai në shkollë, si përgatitet ai për shkollë ( të ushqehet mirë ). Prindërit
duhet të kenë marrëdhënie të mira me shkollën dhe ta ndjekin fëmijën e tyre hap
pas hapi. Gjithsesi prindërit më së miri mund ta ruajnë kontrollin dhe rolin e
tyre duke e mësuar gjuhën e shkollës dhe duke u integruar në sistemin shkollor
të shoqërisë ku ato jetojnë, me punë apo aktivitete të ndryshme. Kështu që ata
gradualisht do ta kuptojnë shoqërinë dhe kulturën e re, do të dinë që t’i
drejtojnë fëmijët më së miri në një mjedis të ri. Mungesa e lidhjes prind-
shkollë krijon prapambetje relative, mungesë arsimimi. Shkolla ndikon në
arritjet e nxënësve, por familja ndikon në përfundimet e tyre. Ndikimi i
familjes në përparimin në mësime nuk realizohet vetëm nga prindër të arsimuar,
por edhe nga ata të paarsimuar shumë, vetëm sepse ata kanë treguar interes të
vazhdueshëm për t’i edukuar dhe kanë shtruar para fëmijëve të tyre synime të
qarta dhe të larta. Shpeshherë prindërit për shkaqe gjuhësore kanë krijuar
vetizolim me shkollat miqësore dhe në të
shumtën e rasteve ka munguar suksesi i nxënësve në këto shkolla.
Krijimi i hapësirave komunikuese mësues- prind, shkollë-komunitet
Mësuesit përpiqen t’u sigurojnë fëmijëve, në shkollat e diasporës,
njohuri për letërsinë dhe artin, historinë dhe gjeografinë, kulturën dhe
zakonet, si dhe të fitojnë shprehi gjuhësore
për t’i kuptuar dhe për t’i shprehur në mënyrë korrekte gjatë përdorimit të teksteve shqip, të cilat
mund të perdoren në të ardhmen si literature ndihmese në studimet e tyre.
Mësuesit përpiqen të krijojnë një mjedis mësimi të bazuar në respektin
e ndërsjellë, për të siguruar që gjithë
fëmijët të marrin pjesë aktive në mësim dhe të pajisen me njohuri në përshtatje
me programin, të fitojnë aftësi etike
dhe artistike.
Për këtë, në radhë të parë, mësuesit krijojnë shtratin e komunikimit të
ndërsjellë me nxënësit.
Në këtë rast, etika e komunikimit është çelësi i suksesit për
ardhmërinë e një shoqërie demokratike. Duke përdorur forma të veçanta lidhur me
nxënien, mësuesi nxit fëmijën të komunikojë nëpërmjet ligjërimit, shkrimit,
historisë, gjeografisë dhe shumë gjinive të artit. Në këtë mënyrë fëmijët
zhvillojnë shprehitë dhe fitojnë vetëbesimin për të komunikuar saktë, ata
marrin iniciativën dhe janë të motivuar.
Mësuesi në klasë i drejton nxënësit që të fitojnë mënyrat e përshtatshme për të shprehur
ndjenjat e tyre. Prandaj ai i përshtat gjuhën dhe veprimet e tyre në mënyre të
tillë që të sigurojnë një qëndrim të përkujdesshëm. Njëkohësisht, i ndihmojnë fëmijët të shprehin
deshirat e tyre.
. Duke vepruar në këtë mënyrë, ai i ndihmon fëmijët sesi t’u përgjigjen
kërkesave në rritje.
Kështu, pra, ata mësojnë mënyrat e sqarimit të keqkuptimeve dhe të
zgjidhjes së konflikteve nëpërmjet përdorimit të kujdesshëm të gjuhës. Komunikimi i mirë është
mjet i vlefshëm për zgjidhjen e mënjanimin
e konflikteve dhe në krijimin e
mirëkuptimit në bashkësinë e fëmijëve.
Për të pasur një klasë me marrëdhënie të harmonizuara, me një mjedis të
vërtetë edukativ, në radhë të parë, duhet t'i kushtohet vëmendje marrjes
së informacionit për karakteristikat në
tri nivelet e dijes :
Mosha që fëmijët po mësojnë.
Mënyra si mësojnë fëmijët
në këtë grupmoshë.
Stili vetjak i të mësuarit dhe
personaliteti i çdo fëmije në klasë.
Mësuesit theksojnë faktin se
natyra e vërtetë e mësimdhënies së tyre ndryshon vazhdimisht. Ajo bëhet më
emocionale, e kënaqshme, e këndshme dhe me nivel më të lartë intelektual kur
sigurohet pjesëmarrje e gjerë e nxënësve në mësim.
Ka mjaft mësues që besojnë
se janë
të aftë për t’u lidhur me fëmijët. Ata arrijnë t’i shikojnë fëmijët si
nxënës në një proces të vazhdueshëm të rritjes. Por që të
krijohen praktika të tilla në
klasë dhe të merren vendime në
përshtatje me nevojat e zhvillimit të
fëmijëve, duhen kuptuar karakteristikat e grupmoshave të ndryshme të
nxënësve.
Si edukatorë duhet të mbajmë
parasysh se çdo fëmijë që ne mësojmë, është një individ, produkt i kulturës, i
mjedisit, i shëndetit, i temperamentit dhe i personalitetit të veçantë. Këta faktorë asnjëherë nuk janë
statikë. Me rritjen e fëmijës ndodhin edhe ndryshime. Megjithatë, ka modele të
dallueshme të zhvillimit që shfaqen me kalimin e kohës. Disa fëmijë sillen në
mënyra që janë me nivele më të larta sesa mosha e tyre. Ndërsa të tjerë, me
aftësinë e tyre njohëse e tejkalojnë zhvillimin moshor dhe mund të sillen në forma të tjera.
Mosha e zhvillimit është koha në të cilën fëmija pëson ndryshime në
fushën shoqërore, fizike, mendore dhe njohëse. Kjo ndryshon nga mosha e
fëmijës në vite. Është e zakonshme të
gjejmë ndryshime në nivelet e formimit të fëmijëve të së njëjtës moshë. Si
edukatorë që planifikojmë mjedisin e klasës, mësuesit duhet të marrim parasysh
këta faktorë të zhvillimit, për të ndihmuar çdo fëmijë të arrijë zhvillimin e
mundshëm të tij të plotë.
Nga komunikimi i rregullt dhe i vazhdueshëm përfitojnë të gjithë: në
radhe të parë fëmijët, por edhe prindërit, edhe mësuesit. Fëmijët përfitojnë në
mënyrë të veçantë kur vërejnë se të rriturit, që janë të rëndësishëm për jetën e tyre, bashkëpunojnë me ta, për të
realizuar një qëllim të
përbashkët.
Në këtë mënyrë rritet tek
ta ndjenja e sigurisë dhe e besimit .
Mësuesit që zbatojnë këtë formë pune, kanë karakteristika të tilla,si:
Nxitin dhe pranojnë autonominë dhe nismën e nxënësit. Autonomia dhe
nisma janë faktorë motivues në një individ për të bërë lidhjen ndërmjet ideve dhe përvojave. Fëmijët që bëjnë pyetje
dhe pastaj mobilizohen për t’iu përgjigjur atyre, bëhen të përgjegjshëm për mësimin e tyre dhe bëhen
zgjidhës të problemit.
Ofrojnë shumëllojshmëri materialesh duke përfshirë mjete, koleksione të
ndryshme, duke përfshirë, dhe ekskursionet jashtëshkollore .
Ndjekin dëshirat e fëmijëve duke sugjeruar fushat më me interes për t'u
mbajtur parasysh gjatë zbatimit të
projekteve në zhvillim, duke krijuar kështu mësime tematike dhe duke e
vënë veten në pozitat e nxënësit gjatë gjithë kohës së veprimtarisë së
përbashkët. Pra, mësuesi mund të nxitë
mësimnxënie të re, duke sjellë burime e
informacione në çdo kohë të punës në orën e mësimit dhe jashtë saj.
Fillojnë zhvillimin e mësimit duke drejtuar pyetje për paqartësi që
mund të kenë nxënësit. Kjo shërben për të marrë të dhëna për shkallën e
informacionit që kanë ata rreth
konceptit që do të trajtohet. Më tej, nëpërmjet bashkëbisedimit nxjerrin se
çfarë duan të dinë fëmijët dhe si mund
t'i përvetësojnë këto njohuri e koncepte që përmban tema. Kjo është një
strategji e mësuesit të përfshirë në praktikën zhvillimore.
Nxisin fëmijët të bëjnë pyetje, të përfshihen në diskutime dhe të
përpunojnë përgjigjet e tyre. Ata mbështetin strategjitë e të mësuarit të
fëmijëve dhe tregojnë respekt për ta, duke u lënë kohë
të mjaftueshme për t’u
përgjigjur.
Karakteristika të tilla mund të ndeshen edhe në punën e përditshme. Ato
tregojnë se mësuesi që i zbaton, përdor forma të reja në trajtimin e zhvillimin
e mësimit. Ai shmanget kështu nga format e njohura tradicionale, nëpërmjet të
cilave nxënësi trajtohet vetëm si objekt i procesit mësimor.
Detyrat e mësimdhënësve
Mësimdhënësit informohen me ide dhe forma të reja mësimore.
Mësimdhënësit duhet të ndjekin
seminare për arsimim bashkëkohor në vendin ku zhvillojnë mësim dhe në
Shqipëri.
Mësimdhënësit përkrahin
marrëdhëniet prind-nxënës dhe prind- mësues.
Mësimdhënësit në vendet e diasporës
bashkëpunojnë me mësimdhënësit në Shqipëri në mënyrë të vazhdueshme.
Mësimdhënësit organizojnë
projekte të ndryshme që lidhen me historinë, gjeografinë, gjuhën dhe
kulturën e Shqipërisë duke
stimuluar kontributin e prindërve, të
cilët në sajë të profesionalizmit të tyre mund të bashkëpunojnë për zbatimin e
këtyre projekteve.
Prindërit janë të përfshirë në mënyrë aktive në shkollën shqipe.
Mësimdhënësit i ndihmojnë prindërit
për të mundësuar një bashkëpunim sa më kualitativ.
Lidhja prind- shkollë
Lidhja e fëmijës me prindin e forcon mirëqenien e tij. Të gjithë
prindërit duhet ta shohin vetën në rolin e mësuesit që mbikëqyrë dhe nxit të
nxënit e fëmijës. Lexoni libra e pastaj i bashkëbisedoni ato me fëmijët tuaj,
mësoni vjersha në gjuhën amtare, tregime, këngë dhe përralla i tregoni për
farefisin për vendlindjen dhe për gjërat që kanë ndodhur në të kaluarën. Në
këtë mënyrë ata mësohen për të dëgjuar dhe kuptuar me vëmendje. Aty ku
organizohet mësimi plotësues në gjuhën shqipe dërgoni në shkollë, prindër të
cilët me profesionalizmin e tyre e
ndihmojnë shkollën me organizimin e orëve te hapura në fusha të ndryshme.
Bisedoni për ndodhitë e ditës, hobit dhe për shokët e fëmijës. E dërgoni
fëmijën që të vizitojë vende të ndryshme:
në muze, qytet, fshat, kopsht zoologjik, bibliotekë e tjera. Ai që nuk e ndjek
fëmijën në shtëpi, e njeh më pak atë, nuk di si dhe sa punon, ç’vështirësi ka,
humb rastin e rëndësishëm për t’u lidhur me fëmijën e tij, e ka të vështirë të
ballafaqohet me mësuesin, për ta bindur atë për mendimin e gabuar që ka për
fëmijën e tij.
Lidhja mësues – prind
Për një ecuri të mirë të këtij procesi duhet që mësuesi dhe prindërit
të kenë lidhje thellësisht objektive dhe organike, lidhje e cila rrit cilësinë
e të mësuarit të nxënësit. Kur prindërit janë aktiv në problemet e shkollës,
ata janë të hapur në kërkesat, vërejtjet, pakënaqësitë që mund të kenë ndaj
mësimdhënësit. Sqarimi i prindërve për probleme të ndryshme që ata kanë
shqetësim, kërkon, kohë, durim dhe njohuri të mira për bashkëpunim. Prindërit
duhet të shohin sinqeritet nga drejtuesit dhe stafi i mësuesve, si dhe siguri e
qetësi brenda dhe rreth shkollës për të kuptuar rëndësinë e misionit të
shkollës. Sigurisht që për mësuesin puna me prindër nuk është e thjesht. Ai
duhet të respektojë rolin e prindit, të inkurajojë pjesëmarrjen e tyre në
shkollë. Qëllimi i parë dhe i vetmi i prindërve dhe mësuesve është jo të
mendojnë për të ardhmen e tyre, por t’i bëjnë ata të aftë të ndërtojnë të
ardhmen e tyre.
SI DUHET TE JENË MARËDHËNIET GJATË BASHKEPUNIMIT MËSUES-PRINDËR?
Marrëdhëniet mësues- prindër
duhet të jenë të hapura dhe shërbejnë
për të realizuar një bashkëpunim
konstruktiv. Në këtë mes shumë i
rëndësishëm është respekti dhe ndihma e ndërsjellët. Mësuesit në diasporë ndjekin bashkërisht qëllimet pedagogjike
dhe bazë për këtë kanë Kurrikulën
e MAS-it. Përkrahja individuale dhe sociale e nxënësve që ndjekin
mësime plotësuese në këto shkolla është
me rëndësi parësore. Mësimdhënësit tanë zhvillojnë një mësim, i cili
është i lidhur me aktualitetin dhe i drejtuar nga suksesi. Një rëndësi e
veçantë i kushtohet kreativitetit dhe organizimit të aktiviteteve të lira. Në
këto shkolla bëhet integrimi i të gjithë fëmijëve pa marrë parasysh prejardhjen
e tyre, statusin, religjionin, aftësitë e tyre individuale dhe gjendjen e tyre
gjuhësore.
Vlerësimi i nxënësve detyrë jo vetëm e mësuesit
Në procesin e vlerësimit marrin pjesë jo vetëm mësuesit e nxënësit, por
edhe prindërit.
Mësuesit vazhdimisht vëzhgojnë rritjen e nxënësve dhe mësimnxënien e
tyre. Vlerësimi i vazhdueshëm u jep mundësi mësuesve të bisedojnë me nxënësit e
tyre për punën çdo ditë dhe ta përdorin këtë informacion si bazë për të
përmirësuar punën. Mësuesi diskuton
idetë e përftuara nga procesi i vlerësimit me nxënësit e tij në mënyrë
që nxënësit të mund të shohin përparimin që ata bëjnë dhe në mënyrë realiste të dinë si po ecin.
Përfshirja e prindërve në vlerësim nënkupton të shtrihet më tej se sa marrja e një
fletushke raportimi, pra ata duhet të shikojnë shembujt aktualë të punës së
fëmijës për një periudhë kohe të
caktuar. Prindërit krijojnë një
pamje më të plotë të ecurisë së fëmijës së tyre.
Një koleksion i punës së nxënësve për një kohë, ilustron cilësinë e të
menduarit dhe të zhvillimit të fëmijës.
Përmbledhja e informacionit është një mënyrë frytshme e raportimit te prindërit
Ky informacion krijon bazën për formimin e gjykimeve rreth fëmijëve dhe
për përvojën udhëzuese të përshtatshme për ta.
Mësuesit kanë në dispozicion larmi stilesh komunikimi me
prindërit.
Gjatë komunikimit me prindërit mësuesi synon të jetë :
Miqësor -Bashkëbisedimi miqësor
është edhe nxitës për persona të tjerë,
pranon dhe njeh ndihmesën e të tjerëve, shpreh hapur adhurimin dhe respektin,
si dhe priret drejt sjelljes së pranueshme.
I çliruar nga emocionet dhe tensioni- një bashkëbisedues i tillë është i qetë dhe i shtruar, e ruan
qetësinë gjatë punës së tensionuar dhe
nuk shfaq shprehje nervozizmi.
I vëmendshëm -i pëlqen të
dëgjojë personat e tjerë, tregon interes për fjalët e të tjerëve dhe qëllimisht
reagon në mënyrë të tillë që t'i lërë të kuptojë bashkëbiseduesit se po e
dëgjon me vëmendje
I gjalle -nuk i shkëput sytë nga
bashkëbiseduesi, e ndjek me vëmendje
atë.
Mbresëlënës -krijon më tepër mundësi të mbahet mend për shkak të
elementeve dhe situatave nxitëse që krijon.
Themelimi i Këshillit të Prindërve të Shkollës sjell që në secilën
shkollë të përfaqësohen
në mënyrë sa më demokratike
interesat e nxënësve, prindërve dhe arsimtarëve, të cilët
duke punuar së bashku
përmirësojnë cilësinë në arsim.
Ky këshill ndihmon që këto
shkolla miqësore për fëmijë të bëhen
sa më atraktive për
mësimnxënie.
Detyrat që duhet të realizohen:
- Të bëhen trajnime të mësuesve dhe prindërve për bashkëpunim reciprok.
- Të mbahen konferenca me temën:”Roli i prindërve në sistemin e edukimit”.
- Puna rreth zgjerimit të rrjetit të shkollave mike, sistemi i shumfishimit 1+2 takime me zyrtarë regjionlë dhe drejtorë të drejtorive komunale;
- Të përgatitet një pyetësor për vlerësimin e raporteve në shkollë të trekëndëshit: nxënës, mësues, prind;
- Të plotësohen formularë për punën dhe aktivitetet e prindërve në shkollë;
- Të bëhen trajnime të mësuesve dhe prindërve për bashkëpunim reciprok.
- Të mbahen konferenca me temën:”Roli i prindërve në sistemin e edukimit”.
- Puna rreth zgjerimit të rrjetit të shkollave mike, sistemi i shumfishimit 1+2 takime me zyrtarë regjionlë dhe drejtorë të drejtorive komunale;
- Të përgatitet një pyetësor për vlerësimin e raporteve në shkollë të trekëndëshit: nxënës, mësues, prind;
- Të plotësohen formularë për punën dhe aktivitetet e prindërve në shkollë;
-Të bëhen takime të ndryshme më
rëndësi .
Rekomandime:
- Të mbahen rregullisht mbledhje me prindër dhe të mbahen procesverbalet përkatëse në këto mbledhje.
- Të hartohet plani vjetor i veprimit në bashkëpunim me kryesinë e Këshillit prindër- mësues, në mënyrë që interesimi i prindërve për punën dhe jetën në shkollë të jenë sa më efektiv.
- Të bëhen trajnime, biseda dhe këmbim përvojash mes prindërve, mësuesve dhe nxënësve të një përvojë më të gjatë në këte fushë.
- Të organizohen takime përmes tryezave të rrumbullakëta, ku pjesëmarrës do të jenë prindërit, mësuesit, nxënësit.
- Të mbahen rregullisht mbledhje me prindër dhe të mbahen procesverbalet përkatëse në këto mbledhje.
- Të hartohet plani vjetor i veprimit në bashkëpunim me kryesinë e Këshillit prindër- mësues, në mënyrë që interesimi i prindërve për punën dhe jetën në shkollë të jenë sa më efektiv.
- Të bëhen trajnime, biseda dhe këmbim përvojash mes prindërve, mësuesve dhe nxënësve të një përvojë më të gjatë në këte fushë.
- Të organizohen takime përmes tryezave të rrumbullakëta, ku pjesëmarrës do të jenë prindërit, mësuesit, nxënësit.
Sipas kurrikulit të ri është e domosdoshme që çdo shkollë në
diasporë duhet të hartojë një politikë
të caktuar e të përshtatshme për përfshirjen e prindërve në edukim. Hartimi i
një politike të tillë, së bashku me një plan respektiv për përfshirjen e
prindërve në edukim ka shumë rëndësi, sepse nga kjo gjë përfitojnë nxënësit,
mësuesit (shkolla) dhe prindërit.