Në kërkimin social, përpjekja për identifikimin e marredhënieve midis
variablave mund të arrihet me dy mënyra: analiza e korrelacionit dhe
eksperimenti.
Në kërkim bazuar mbi korrelacionin studiuesi ka një kontroll të ulët
mbi ambientin e kërkimit dhe zakonisht ai mbështetet në të dhënave të
mbledhura prej kohësh.
Shumica e teknikave statistikore lejojnë vetëm përcaktimin e
marrëdhënieve simetrike mes dy variablave dhe nuk synojnë të
identifikojnë ato asimetrike shkak-pasojë.
Eksperimenti
Eksperimentuesi është i pranishëm aty ku mblidhen të dhënat dhe
ushtron një kontroll të madh mbi kushtet në të cilin kryhet
eksperimenti. Është pikërisht ky kontroll mbi proçesin e kërkimit që i
lejon eksperimentuesit të identifikojë marrëdhëniet shkak-efekt dhe jo
thjesht korrelacionin midis variablave.
Identifikim i këtyre marrëdhënieve përbën dhe objektivin e eksperimentit.
Ç’është eksperimenti?
Eksperimenti është një metodë e kontrolluar për të vërtetuar
ekzistencën e një marrëdhënie shkakësore midis një apo më shumë
variablave të pavarur dhe një apo më shumë variblave të varur.
Cilat janë avantazhet e eksperimentit?
Identifikimi i një marrëdhënie shkakësore.eksperimenti është metoda
më e mirë në shkencën sociale për të treguar lidhjet shkakësore. I lejon
eksperimentuesit të masë vlerën e variablit të varur, të fusë variablin
e pavarur që ai mendon se është shkaku i variablit të varur dhe të
vëzhgojë nëse do të shfaqen ndryshime në variablin e varur.
Kontrolli.Një eksperiment i vërtetë mundëson një kontroll të madh mbi
ambientin e kërkimit duke sjellë rezultate në analizën e të dhënave dhe
në verifikimin e fipotezave.
Së pari, studiuesit i mjafton një kampion shumë më vogël në krahasim
me atë që nevojitet në një kërkim të pakontrolluar, duke qenë se
eksperimenti është më pak i ekspozuar ndaj gabimeve të shkaktuara nga
faktorë të jashtëm.
Së dyti, kontrolli që karakterizon eksperimentin do të thotë se në
përgjithësi studiuesi mund të ketë më shumë besim në rëzultatet
përfundimtare.
Mundësia e zhvillimit të analizave longitudinale.Eksperimeti mundëson
studimin e ndryshimeve kohore. Studiuesit mbledhin të dhënat ne një
hark kohor të përcaktuar dhe e përsërisin atë sipas intervaleve të
paracaktuara. Eksperimentet zakonisht mund të zgjasin me muaj, në disa
raste edhe me vite, por edhe eksperimentet më të shkurtër në kohë janë
më të vlefshëm për të studiuar ndryshimet në krahasim me metoda të tjera
si anketimi.
Cilat janë disavantazhet e ekperimentit?
Ambienti artificial.problemi kryesor për përdorimin e eksperiementit
në shkencat sociale është pamundësia e ushtrimit një kontrolli të
mjaftueshëm në një ambient natyral. Sjellja sociale që është objekt
interesi duhet të vendoset në një ambient artificial (laborator) i cili
mundëson një kontroll të përshtatshëm. Por për fat të keq në kushtë
artificiale pjesa më e madhe e sjelljes se individit mund të ndryshojë
dhe elementë të saj ndoshta nuk do të shfaqen fare. Për shembull
shkaqet e një proteste nuk do të shfaqeshik kurrë në kushte
laboratorike.
Efekti i eksperimentuesit. Një tjetër problem i rëndësishëm gjatë
ekperimentit është fakti se subjektet mund të influencohen nga
eksperiementuesi dhe të reagojnë më sjellje që në kushte normale nuk t’i
shfaqnin duke ndryshuar kështu rezultatet përfundimatare
Mungesa e kontrollit. Kush dëshiron të kryejë një eksperiment në
shkencat sociale do të gjëndet shpesh në dilemë: t’i vendosë subjektet
në një laborator do të ndrshonte vetë sjelljen që kërkohet të studiohet,
por të realizojë eksperimentin në ambient natyral do të bënte të
pamundur kontrollin e variablave të jashtëm që mund të influencojnë mbi
eksperimentin. Është për shkak të këtyre problemeve që eksperimenti
përdoret jo gjerësisht në shkencat sociale në krahasim me metodat e
tjera.
Madhësia e kampionit. Sociologjia është shkenca që studion shoqërinë,
pra grupet e ndryshme brenda saj. Sa më i madh të jetë një grup aq më e
vështirë është studimi i tij në laborator.
Logjika e eksperimentit
Eksperimenti ne kushte ideale, bazohet mbi vëzhgimin e
drejtpërdrejtë të ndryshimeve të variablës së varur (efekti) në momentin
që shfaqen.
Logjika që qëndron në thelbin e eksperimentimit është shumë e thjeshtë.
Eksperimentuesi fillon me një hipotezë shkakësore e cila pohon se një
variabël (variabla e pavarur) shkakton ndryshimin e një variable tjetër
(variabla e varur).
Hapat e eksperimentit
Hapat janë:
a) matja ose vlerësimi i variablës së varur (testimi paraprak);
b) futja e variblës së pavarur, ose ndryshimi i nivelit të saj nëse është e pranishme;
c) një matje e re e variablës së varur (post testimi) për të parë nëse ka pasur një ndryshim të saj.
Logjika e eksperimentit
Në rastet kur eksperimenti kryhet në izolim total, ndryshimet e
variablës së varur përpara dhe pas eksperimentit vijnë si shkak i
stimulit eksperimental (futja e variblës se pavarur). Por jo në të
gjitha rastet mund të kryhet një eksperiment në izolim total.
Duke e zhvilluar eksperimentin në terren mund të ndikojnë shumë faktorë të tjerë të jashtëm në rezultatin e eksperimentit.
Një mënyrë për të zvogëluar influencat e jahtme është kryerja e
eksperimentit në kohë sa më të shkurtër. Kur kjo nuk është e mundur
atëherë studiuesi duhet pranojë rezultatin e dalë nga diferenca e post
testimit me atë të para testimit dhe të përpiqert të masë ndryshimin e
ardhur nga faktorët e jashtëm.
Pasi të ketë bërë këtë ndryshimin e llogaritur t’ia zbresë ndryshimit
total të vrojtuar në testimin paraprak dhe në testimin pasi të jetë
futur faribla e pavarur (stimuli)
Logjika e eksperimentit
Grupi i kontrollit.
Për të realizuar me sukses eksperimentin duhet që subjektet e dy
grupeve të jenë të njëjtë për sa i përket karakteristikave të tyre
personale, si dhe faktorët e jashtëm që mund të ndijojnë në një grup
duhet të ndikojnë njëlloj edhe në grupin e kontrollit. Nëse realizohen
këto supozime atëherë të dy grupet i nënshtrohën testimit paraprak, por
stimuli shkakësor (variabla e pavarur) futet vetëm në njërin grup.
Grupi i privuar nga stimulimi duhet të shfaqë një ndryshim të
variablës së varur që i përket vetëm faktorëve të jashtëm natyralë,
ndërsa në grupin i cili është stimuluar artificialisht variabla e varur
duhet të shfaqë një ndryshim më të madh i shkaktuar jo vetëm nga stimuli
arificial por edhe nga faktorët e jashtëm natyralë.
Grupi i cili stimulohet artificialisht quhet grup ekperimental dhe
grupi i cili lihet i lirë pra nuk stimulohet quhet grupi i kontrollit.
Duke zbritur ndryshimin e shkaktuar nga faktorët e jashtëm (që është
ndryshimi që ndodh në grupin e kontrollit) nga ndryshimi total që ndodh
një grupin eksperimental mund të masim ndryshimin e shkaktuar nga
stimulimi shkakësor artificial.
Vlefshmëria dhe besueshmëria
Për të mundësur një eksperiment sa më të vlefshëm dhe të besueshëm
studiuesit përpiqen të krijojë të gjitha kushtet për të arritur një gjë
të tillë (për shembull, duke kontrolluar variablat e jashtëm dhe duke
përzgjedhur subjekte të njëtrajtshëm si në grupin eksperimental ashtu
edhe në atë të kontrollit).
Vlefshmëria dhe besueshmëria
Duke qenë se eksperimentet ndryshojnë nga njëri tjetri për nga
shkalla e kontrollit të ushtruar nga eksperimentuesi dhe nga lloji i
tyre ata dallojnë edhe për sa i përket vlefshmërisë dhe besueshmërisë.
Për më tepër çdo eksperiment ka disa pjesë përbërëse, secila prej tyre ka një shkallë besueshmërie apo vlefshmërie.
Për shembull mund të flasim për vlefshmërinë dhe besueshmërinë e
testimit paraprak nga njëra anë dhe të stimulimit eksperimental nga ana
tjetër.Post-testimi duke qenë një përsëritje e testimit paraprak mund të
jetë në pamje të parë një garanci besueshmërie që bazohet mbi kryerjen e
një testimi dhe përsëritjes së tij. Por në grupin eksperimental dukë
konsideruar stimulimin artificial rezultati do të jetë i ndryshëm në dy
tëstimet.
Duke qenë pra se besueshmëria është një supozim që në përgjithësi nuk
mund të provohet për shkak të ndryshimeve që pëson variabla e varur,
është thelbësore që instrumenti i përdorur në dy testimet përpara dhe
pas eksperimentit të provohet me rigorozitet për të garantuar
besueshmërinë.
Vlefshmëria dhe besueshmëria
Për sa i përket vlefshmërisë, një eksperiment mund trë quhet i
vlefshëm nëse jemi në gjendjë të masim me kujdesin më të madh efektin
shkakësor të variablës së pavarur mbi variablën e varur.
Por nëse nuk disponojmë një mënyrë për matjen e vlefshmërise së të
gjitha testimeve si dhe për të përcaktuar nëse vlefshmëria e matjes së
ndryshimit të jashtëm apo të gabimit, do të jetë e vështirë të
përcaktojmë vlefshmërine e një eksperimenti
Sa më e
lartë të jetë shkalla e kontrollit aq më e lartë do të jetë matja e
shkakësisë. Për këtë arsye eksperimentet e kryera me rigorozitet në
laborator janë përgjithësisht më të vlefshëm se ekperimentet e kryera në
terren.
Etichette
HISTORI
PSIKOLOGJI
LETERSI SHQIPE
SHKENCA POLITIKE
BIOLOGJI
QYTETARI
SOCIOLOGJI
DREJTESI
ESE ARGUMENTUESE
JURIDIK
PEDAGOGJI
GJEOGRAFI
EDUKATE SHOQERORE
DIDAKTIKE
BAZAT E FINANCES
SHKRIM AKADEMIK
FINANC BANK
LETERSI BOTRORE
GJUHE SHQIPE
MATEMATIKE
HISTORI SHQIPRIE
SHKENCA JURIDIKE
ANALIZE VEPRASH
EDUKIM
FIZIKE
PSIKOLOGJI EDUKIMI
ESE UNIVERSITETI
POEZI
MENAXHIM FINANCIAR
MJEKESI
KIMI
PARAPSIKOLOGJIA
EKONOMI
INFORMATIKA
ESE LETRARE
MENAXHIM BIZNESI
NJOHURI PER MEDIANIAN
TRASHGIMI KULTURORE
Anatomi
ESE FILOZOFIKE
GAZETARI
INFERMJERI
MENAXHIM TURIZEM
SHKENC TOKE
E DREJTA NDERKOMBETARE PUBLIKE
HISTORI BOTRORE
POLITIKAT E SIGURIS KOMBETARE
E DREJTA E PRONES
Histori e Mendimit Politik
ALL POST
AUDITIM BANKAR
BAZAT E DEMOKRACISE DHE TE DREJTAT E NJERIUT
ESE SHKENCORE
FILOZOFI
HISTORI ARTI
HISTORI E EKONOMIS SHQIPTARE
LETERSI
MENAXHIM NDERTIMI
MIKROEKONOMI
POEMA
PSIKOLOGJI REHABILITIMI
BJOLOGJI
EDREJTA E MJEDISIT
FJALE TE URTA
LEKSIONE AUDITIM
MARDHENIA ME PUBLIKUN
MASTER SHKENCOR
Marrëdhënie Ndërkombëtare
PSIKOLOGJI KESHILLIMI
PSIKOLOGJI SHKOLLE
SINTAKS
TEORI E MARDHENIEVE NDERKOMBETARE
ANGLISHT
EDUKIM MUZIKORE
ESE ANGLISHT
ESE INFORMUESE
GJUHE
INFERMIERI
KERKIM SHKENCOR
METODAT E EDUKIMIT EMPIRIK
METODIKE ARITMETIKE
PSIKOLOGJI ZHVILLIMI
TEKNOLOGJI INFORMACIONI
TRASHGIMI KULTURORE EUROPIANE
APLIKIM KOMPJUTERIK
BUJQESI
ESE HISTORIKE
ETIKA E TE USHQYERIT
GUIDE TURISTIKE
HIGJENE
HYRJE NE PSIKOLOGJI
INFORMATIK
ISMAIL KADARE
LETERSI PER FEMIJE
MENAXHIM KLASE
MESIMDHENIE
ORGANET E MARDHENIEVE NDERKOMBETARE
PSIKOTERAPI
SOCIOLOGJI EDUKIMI
pyetjet e Licences
ANALIZE sHARL BODLER
Dituri natyre
E DREJTA KUSHTETUESA
EDUKIM FIZIK
EDUKIM PER KARRIER
KSHILLA SHTATZANIE
LIBRA LEXO-SHKARIKO
LOGJIKE
MATURA SHTETERORE
MBROJTJE DOKTORRATURE
MIGJENI
MUZIKE
POLITIK ARSIMORE
POLITIKA NE BE
PSIKOLOGJI E ZBATUAR NE MESIMDHENIE
RECENSION
TEME DIPLOME
hist
Post più popolari
-
ESE: Atdheu Im Atdhe, nje fjale qe menjehere te sjell ndermend vendlindjen tone te bukur. Per ne shqiptaret atdheu eshte shume i rende...
-
Ese letrare : Deshira ime Deshira ime . . Siç dihet çdo njeri ka dëshira. Një prej tyre jam edhe unë. Por kur bëhet fjalë vetëm për ...
-
Kafshet ne rrezik zhdukje neShqiperi Kafshët e rralla në vendin tonë prej disa vitesh janë rrezikuar të pakësohen si pasojë e dë...
-
“ I HUAJI ROMAN I MASËS APO I LEXUESIT TË SPECIALIZUAR” Hyrje Çfarë ndikimi ka tek ne si qenie njerezore ky roman?Albert Kamy...
-
NA NDIQNI - SHPERNAJE NE PROFIL ANALIZE LETRARE: KENGET E MILOSAOS - JERONIM DE RADA [ANALIZE LETRARE] KËNGA XX Poemat epiko...
-
Grupi i shtatëmbëdhjetë i elementeve kimike Ky grup përbehet nga këto elemente : Fluori Klori Bromi Jodi ...
-
Ç’fare eshte Organizimi i Komunitetit? Qëllimi kryesor i organizimit në komunitet, është të ndihmojë njerëzit të identifikojnë ne...
-
MBIERMRI Mbiemër quhet ajo pjesë e ndryshueshme e ligjeratës që emërton një tipa, cilësi të një frymori a të një sen...
-
Tema: Gjakmarrja Nje pellumb I bardhe fluturon ne qiellin me ngjyren e syve te sapo-qare, te vuajtur deri ne skuqje. Pershkon hapesir...