Do të filloj shtjellimin tim mbi lumturinë nga dy pikat e para etike që
përballen me rrugën e kërkimit të haresë e të fatlumsisë. Nëse themi se
për të qenë i lumtur duhet kaluar nëpër fazën e shndërrimit të shpresave
pa asnjë kusht në qëllim përfundimtar duke mos patur kujdesin për
pasojat, atëherë përballemi me dy probleme, si që thashë etike mjaftë të
diskutueshme: në radhë të parë, do të përmend rrenën dhe menjëherë
Kantin i cili flet për një të them të drejtë për të rrejtur. (Sikur
njerëz me qëllime të errëta ngasin një tjetër dhe trokasin në derën time
e pyesin për
të, duhet të tregoj se ai mëshifet tek unë ose jo? Nëse
tregoj, e vë në rrezik jetën e një të pafajshmi, unë jam një i
pamëshirshëm… dhe a do të jem i lumtur? Në raste të ngjajshme, mendoj
se rrena ia vlen para pasojave.
Çështja e dytë është e
lidhur kryekëput me disa teori fetare shpesh jo mirë të sqaruara nga
një numër teologësh kur thonë se duhet punuar për botën e amshuar, se
për atje duhet ta kërkojmë e fitojmë lumturinë. Ngarkimi etik qëndron në
punën e njeriut për të qenë i lumtur edhe në këtë jetë dhe për të ju
sjellë një lumturi familjes. Por nëse duhet punuar për të fituar jetën
tjetër, atëherë krejt mundi për të fituar e jetuar në hare shndërrohet
në turbullirë dhe zhgënjim tokësor dhe katrahurë etike.
Sa
i përket fesë islame, ky qëndrim është tepër i vjetruar dhe nuk qëndron
më aspak slogani i thjeshtë dhe tepër në kundërshtim më fenë: « Punoni
për ahiret ». Teologët e rinj shumë mirë sqaruan dhe sqarojnë se puna
është detyrë e çdonjërit si për fitim e gjallërim korrekt në këtë botë,
po ashtu edhe për në botën e pafund. Lumturia arrihet shumë vështirë me
barkun e uritur. Dhe të shtoj se me bark të uritur, me familje të
uritur, nuk shkohet në asnjë faltore e sidomos për të kërkuar lumturinë e
pas vdekjes, andaj, duhet njeriu të mënjanoj nga mendja etikën se puna
është e dedikuar për « atë botë » Kjo lloj etike shoqërore duhet
ngritur rrënjësisht për t’ ia lëshuar vendin punës si mjet për të
arritur begatinë materiale tani e kështu, të krijohet një rrugë e sado e
vogël për lumturi dhe njëherit, një rrugë po ashtu e vogël, për
lumturinë e amshueshme.
Morali në lumturi. Gabimet e moralistëve.
Disa
filozofë parashtrojnë çështjen morale të lumturisë dhe e identifikojnë
me kënaqësitë. Ata e arsyetojnë këtë me argumentin se lumturia është
dhënie përparësi trupit mbi shpirtëroren. Edhe në këtë pikë them se
lëmshi ngatërrohet pa u munduar sa duhet të gjinden justifikime për të
thënat dhe bindjet e tilla të moralistëve. Çka mund t’i dëshirojmë më të
mirë njeriut, pra vetes dhe të tjerëve, përveçse lumturi ? Ajo do të
jetë pjesë e trupit dhe e shpirtit. Do të nisemi nga shëndeti fizik që
do të them se është parakusht (në pjesën më të madhe ) i mundësive për
lumturi. Vallë mungesat shëndetësore personale dhe ata të rrethit, si
familja e më gjerë, nuk janë zanafillë e mjerimit ? Shëndeti i mirë dhe
mundësitë e kënaqësive trupore, krijojnë bazat e para për lumturi.
Mjafton një përmirësim i lehtë i gjendjes fizike që i sëmuri të ndjehet i
lumtur...; një fitim i vogël që mundëson ushqimin e vetes e familjes
shndërron brengën në hare. Lypësi më i mjerë është fatlum kur dikush ia
zgjat dorën se me këtë krijon kushte për mbarëvajtje fizike dhe vetëm
kjo ndjenjë i shkakton gëzim.
Përkundrazi mendimeve
të moralistëve, them se lumturia duhet të jetë detyrë morale e çdokujt
pasi që ajo nxit njeriun në përparim dhe pastron shpirtin e trupin nga
vuajtjet shkatërruese që dëmtojnë në një masë të madhe njeriun. Pra,
duhet kërkuar lumturinë në çdo hap se ajo është diçka që mungon e njeriu
kërkon një të mirë që s'e ka në posedim. Lënia pas dore, neglizhimi dhe
mosangazhimi, si që thotë një fjalë popullore, « për ditë më të mira »,
krijon zbrazëtirë dhe mjerime të rënda shpirtërore. Kur themi se
kërkojmë lumturinë, këtë e bëjmë jo vetëm se ajo mungon por nga se edhe e
dëshirojmë atë. Pascal-i thot se çdo kush shpreson të gjej lumturinë,
nënkuptuar këtu edhe atë që nis të varret. Përmend këtu këtë filozof se
çdo kush ik nga vuajtja, nga trazira, nga fatkeqësia dhe kjo ikje
ç’është? Nuk është kërkim i lumturisë. Kjo pohon edhe njëherë atë që
thash më lartë se kërkimi i lumturisë është obligim moral dhe assesi
nuk bie në kundërshtim me të. Gabimi pra qëndron në përzierjen e
dëshirës më të lartë për lumturi me shumën e kënaqësive pa dallim. Këtu
edhe Kanti shumë i përmendur sikur ngatërron lëmshin nëpër çekrekun e
vet moralizues. Një vështrim pyetës mbi çështjen mjafton të ndajmë
shapin nga sheqeri. Lumturia nuk është e nuk mund të jetë thjeshtësim i
kënaqësisë e as shpëtim i plotë nga vuajtja. Të dyjat ecin rrugës së
tyre të pafund. Kur ndihemi fatmjerë e të paaftë nuk shkaktojmë vdekjen
tonë. Nëse e bëjmë atë, e bëjmë për ideale të ndryshme se kërkojmë një
pavdekshmëri nëpërmjet një akti. (Në botëkuptimet e mia ky akt nuk ka
asnjë vlerë, përkundrazi ai është dobësi dhe mungesë force e
qëndrueshmërie. Religjionet gjithashtu nuk e parapëlqejnë vetëvrasjen
kurse islami e ndalon rreptësisht). Për më tepër, nuk mund te themi në
asnjë mënyrë se objektet (pasuritë) e ndryshme nuk ndikojnë në krijimin
e ndjenjës së kënaqësisë dhe satisfakcionit vetanak e më gjerë. Nëse
fuqia e rezonimit aktiv është e aftë të vendos dhe veproj drejt
mirësisë, atëherë nuk ekziston gjë tjetër, vetëmse një lëvizje drejtë
krenarisë dhe kënaqje shpirtërore. Vet moralisti që arrin të mposhtë një
dëshirë drejtë një kënaqësie, është një kënaqësi e lumturi për të.
Mundimi dhe tentativat e sportistit për të arritur i pari është krenari,
vendi i fundit i sjell jokënaqsi dhe, po qese forca e brendshme
mungon, sjell edhe ndjenjën e devalorizimit që nuk kapet për asnjë lloj
morali as fetar e as « moralist ». Arritja e lumturisë, si që përmenda
më parë, në vete përmban shpesh dhimbje dhe sakrifica të panumërta. Vlen
të përmenden ushtrimet e gjata dhe të mundimshme të sportistëve e
sidomos, unë ndjej një krenari të përmend kohëzgjatjen e shtatzënisë
kur nëna e ardhshme është më se e lumtur duke qenë plotësisht koshiente
për dhimbjet e lindjes… Krenaria e lehonës është lumturi e pashoqe.
Vlerësoj se kalimi nëpër kënaqësi fizike, kalimi nëpër dhimbje, nëpër
begati objektesh..., nuk duhet të jetë assesi pengesë morale për të
arritur lumturinë. Vet moralistët arrijnë lumturinë e tyre duke nënçmuar
vlerat e tjetrit gjë është amorale në vetvete. Arritja e lumturisë
është në vend të parë çështje dëshire dhe rezonimi i pastër i
çdonjërit dhe ai duhet të arrihet ashtu si e shef personi. Këtu do të
konsiderojmë element më të rëndësishëm etikën shoqërore dhe jo lloje të
pavlefshme të një pseudomorali. Etika që duhet patjetër përmbajtur është
respektimi i lumturisë së tjetrit dhe moscënimi i të drejtës së tjetrit
për lumturi. Krijimi dhe ndihmesa për të krijuar njerëz të lumtur është
lumturi më e madhe që mund të dëshirohet, e pra kjo është moral dhe
etikë e pakontestueshme në rrugën e lumturisë.
A është lumturia permanente apo e tashpërtashme?
Tani
kur themi se lumturia është diçka që na mungon, ç’ndodh kur e kemi atë
që na mungonte e na bënte jo të lumtur? Atë që nuk e patëm tani e kemi
dhe tanimë lumturia që kërkonim e posedojmë, nuk na mungon por nuk jemi
akoma plotësisht të lumtur se në të njëjtin moment paraqitet dëshira për
diçka tjetër që tani ia ndiejmë mungesën. Gjithnjë themi: » Ah sikur….
», « Sa i lumtur do të isha… » çdo herë zbulojmë se aty nuk është akoma
ajo lumturi që dëshironim dhe, nisje nga fillimi. Nga kjo si përfundim
nxjerrim se Lumturia është dëshirë pozitive dhe meriton të dëshirohet.
Ja se si e shpjegon Schopenhaueri këtë: « Jeta luhatet si lavjerrësi,
nga e majta në të djathtë, mes vuajtjes dhe kokëçarjes .»
Lumturia
është gjithashtu një diçka që e dëshirojmë për çdo herë. Shtrohet
pyetja tani , si e tillë a është e qëndrueshme në kohëzgjatje apo e
tanipërtanishme? Pasi që e dëshirojmë përgjithmonë, do të ndaj gjërat –
përjetimet që kanë vlera të gjata kohore si besnikëria, martesa, puna që
duam dhe që është stabile, mirëqenia shëndetësore e familjes e sidomos
të më të afërmit. Me një fjalë, siguria e shumanshme e permanente krijon
gjendje qetësie dhe pushim shpirtëror, që mundëson fushë të gjerë të
plotësimit të kënaqësive kohëshkurtra dhe kështu ndërtohen kushtet
primare për një jetë të mbushur me lumtur i që i jep asaj ndjenjën e
vlerës së konstante.
Nëse themi se lumturia është
qëllimi më i dëshiruar i njeriut për sot dhe për mot, pra, për këtë jetë
dhe për jetën në botën e amshuar, atëherë konstatojmë se njeriu pa
përjashtim, dëshiron lumturinë dhe në brendi të tij shndërrohet në të
uritur të përjetshëm, së paku në psikikën e tij dhe gjithmonë shpreson
të prekë fatlumsinë që aq shumë i mungon. Në këtë vrap, do të kaplojmë
edhe dëshirën dhe detyrën morale për t'i bërë edhe të tjerët të lumtur.
Nënkuptohet, kjo dëshirë dallon nga cilësia e subjektit dhe nga shkalla e
ndjenjës së dashurisë për tjetrin. Kur dikend e duam më tepër, jemi në
gjendje të bëjmë çmos për ta bërë të lumtur dhe kështu e bëjmë të lumtur
edhe vetveten…
Lumturia pjesë e imagjinatës reale dhe dëshirë e mirëqenies psikofizike.
Trajtuam
disa nga kushtet të karakterit më tepër fizik, moral dhe etik të
lumturisë. Të them tani se ajo është në masë të madhe pjesë e
imagjinatës së njeriut. Ajo është koshiencë e njeriut që hulumton, që
kërkon, të mirën dhe po që se arrijmë në një çiltërsi psikike,
imagjinata e jonë nuk do të na luaj dredhi, së paku nuk do të na dredhoj
shpesh që do të thotë se, për të qenë i lumtur nevojitet një imagjinatë
e shëndoshë, se ajo është sunduesja e tmerreve dhe fatlumsive në
psikikën e njeriut. Dhe si përfundim do të them se krejt çka të bëjmë në
jetë anon nga një qëllim i qartë që e quajmë lumturi. Dëshirë, kënaqësi
dhe plotësim nevojash pa dallim. Kam kujdesin të përmend se lumturia
është kuptim abstrakt dhe personal por që në vete përbën një mori
vlerash madhore nga të cilat shërbehemi për të krijuar mirësinë tanë.
Nisem nga shëndeti, familja, dashuria, miqtë, puna, fitimi, siguria,
mirënjohja. Pra çdo përparësi qoftë materiale, shoqërore e shpirtërore,
ka rolin e vet të rëndësishëm në ndërtimin e lumturisë.
Etichette
HISTORI
PSIKOLOGJI
LETERSI SHQIPE
SHKENCA POLITIKE
BIOLOGJI
QYTETARI
SOCIOLOGJI
DREJTESI
ESE ARGUMENTUESE
JURIDIK
PEDAGOGJI
GJEOGRAFI
EDUKATE SHOQERORE
DIDAKTIKE
BAZAT E FINANCES
SHKRIM AKADEMIK
FINANC BANK
LETERSI BOTRORE
GJUHE SHQIPE
MATEMATIKE
HISTORI SHQIPRIE
SHKENCA JURIDIKE
ANALIZE VEPRASH
EDUKIM
FIZIKE
PSIKOLOGJI EDUKIMI
ESE UNIVERSITETI
POEZI
MENAXHIM FINANCIAR
MJEKESI
KIMI
PARAPSIKOLOGJIA
EKONOMI
INFORMATIKA
ESE LETRARE
MENAXHIM BIZNESI
NJOHURI PER MEDIANIAN
TRASHGIMI KULTURORE
Anatomi
ESE FILOZOFIKE
GAZETARI
INFERMJERI
MENAXHIM TURIZEM
SHKENC TOKE
E DREJTA NDERKOMBETARE PUBLIKE
HISTORI BOTRORE
POLITIKAT E SIGURIS KOMBETARE
E DREJTA E PRONES
Histori e Mendimit Politik
ALL POST
AUDITIM BANKAR
BAZAT E DEMOKRACISE DHE TE DREJTAT E NJERIUT
ESE SHKENCORE
FILOZOFI
HISTORI ARTI
HISTORI E EKONOMIS SHQIPTARE
LETERSI
MENAXHIM NDERTIMI
MIKROEKONOMI
POEMA
PSIKOLOGJI REHABILITIMI
BJOLOGJI
EDREJTA E MJEDISIT
FJALE TE URTA
LEKSIONE AUDITIM
MARDHENIA ME PUBLIKUN
MASTER SHKENCOR
Marrëdhënie Ndërkombëtare
PSIKOLOGJI KESHILLIMI
PSIKOLOGJI SHKOLLE
SINTAKS
TEORI E MARDHENIEVE NDERKOMBETARE
ANGLISHT
EDUKIM MUZIKORE
ESE ANGLISHT
ESE INFORMUESE
GJUHE
INFERMIERI
KERKIM SHKENCOR
METODAT E EDUKIMIT EMPIRIK
METODIKE ARITMETIKE
PSIKOLOGJI ZHVILLIMI
TEKNOLOGJI INFORMACIONI
TRASHGIMI KULTURORE EUROPIANE
APLIKIM KOMPJUTERIK
BUJQESI
ESE HISTORIKE
ETIKA E TE USHQYERIT
GUIDE TURISTIKE
HIGJENE
HYRJE NE PSIKOLOGJI
INFORMATIK
ISMAIL KADARE
LETERSI PER FEMIJE
MENAXHIM KLASE
MESIMDHENIE
ORGANET E MARDHENIEVE NDERKOMBETARE
PSIKOTERAPI
SOCIOLOGJI EDUKIMI
pyetjet e Licences
ANALIZE sHARL BODLER
Dituri natyre
E DREJTA KUSHTETUESA
EDUKIM FIZIK
EDUKIM PER KARRIER
KSHILLA SHTATZANIE
LIBRA LEXO-SHKARIKO
LOGJIKE
MATURA SHTETERORE
MBROJTJE DOKTORRATURE
MIGJENI
MUZIKE
POLITIK ARSIMORE
POLITIKA NE BE
PSIKOLOGJI E ZBATUAR NE MESIMDHENIE
RECENSION
TEME DIPLOME
hist
Post più popolari
-
ESE: Atdheu Im Atdhe, nje fjale qe menjehere te sjell ndermend vendlindjen tone te bukur. Per ne shqiptaret atdheu eshte shume i rende...
-
Ese letrare : Deshira ime Deshira ime . . Siç dihet çdo njeri ka dëshira. Një prej tyre jam edhe unë. Por kur bëhet fjalë vetëm për ...
-
Kafshet ne rrezik zhdukje neShqiperi Kafshët e rralla në vendin tonë prej disa vitesh janë rrezikuar të pakësohen si pasojë e dë...
-
“ I HUAJI ROMAN I MASËS APO I LEXUESIT TË SPECIALIZUAR” Hyrje Çfarë ndikimi ka tek ne si qenie njerezore ky roman?Albert Kamy...
-
NA NDIQNI - SHPERNAJE NE PROFIL ANALIZE LETRARE: KENGET E MILOSAOS - JERONIM DE RADA [ANALIZE LETRARE] KËNGA XX Poemat epiko...
-
Grupi i shtatëmbëdhjetë i elementeve kimike Ky grup përbehet nga këto elemente : Fluori Klori Bromi Jodi ...
-
Ç’fare eshte Organizimi i Komunitetit? Qëllimi kryesor i organizimit në komunitet, është të ndihmojë njerëzit të identifikojnë ne...
-
MBIERMRI Mbiemër quhet ajo pjesë e ndryshueshme e ligjeratës që emërton një tipa, cilësi të një frymori a të një sen...
-
Tema: Gjakmarrja Nje pellumb I bardhe fluturon ne qiellin me ngjyren e syve te sapo-qare, te vuajtur deri ne skuqje. Pershkon hapesir...