Pyejtje ne auditim
KUPTIMI DHE RENDESIA E AUDITIMIT
1. FJALA AUDITIM fjal latine “audire” –degjim te degjosh.
AUDITIMI- eshte procesi
sistematizuar i mbledhjes dhe krijimit te argumenteve mbi veprimtarin ekonomike
dhe rrezulltatet me qellim qe te
kostatohet baraspesha ne mes te raporteve te
arfarizmit dhe kriterjumeve me pare te parashtruara dhe kjo tu dergohet
shfrytezuesve te interesuar.
AUDITIMI- eshte procedure e te
vertetuarit dhe vleresimit te raporteve finaciare dhe konsolidimit te raporteve
financare te obliguesve te auditimit te argumenteve dhe metodave te cilat
zbatohen me rastin e perpilimit te raporteve finacare,ne baze te te ciualve
jepet mendimi profesional dhe i pavarur mbi gjendjen reale dhe objective
financare, rezultateve financare dhe rrejedhes se paras.
2.QELLIMI I AUDITIMIT TE
RAPORTEVE FINANCIARE- eshte qe auditorit ti mundesoj ta shpreh mendimin per at
se a jane raportet financiare ne te gjitha aspektet ne suazat e percaktuara te
raporteve financare.
3.KARAKTERISTIKAT THEMELORE TE
AUDITIMIT TE JASHTEM:
a). ne menyre suplementare hulumtohet afarizmi
I nderrmarrjes, kjo para se gjithave i raporteve financiare,
b). Kerkohet harmonizimi i
afarizmit te nderrmarjes,kjo para se gjithash i raporteve financare me
krtierjumet me pare te percaktuara me te cilen sigurohet objektiviteti dhe
realiteti I raporteve financiare.
c). Mendimi i auditorit bazohet
ne argumente objketive dhe u dergohet shfrytezuesve te interesuar,
d). Auditimin e kryejn
institucionet e pavarura profesionale jashte nderrmarjes.
4.FAZAT PER TRAJTIMIN E
PROCEDURAVE(PROCESIT) TE AUDITIMIT-
a). Zgjedhja e kriterjumeve
permes te cilave pershkruhet gjendja perkatese e aktiviteteve te ndryshme,
b). Mbledhja e argumenteve
perkatese mbi aktivitete e kaluara,
c). Krahasimi i puneve te kryera
dhe kriterjumeve te sgjedhura,
d). Pergaditja e raporteve ne te
cilat trajtohet harmonizimi i puneve te kryera dhe kriterjumeve te sgjedhura.
5.AUDITIMI I MBRENDSHEM(INTERN)-
eshte i inkuardruar ne nderrmarje ku e kryejne auditimin dhe vet e organizojne
dhe zbatojn programin e auditimit te mbrendshem si test i pergjithshem i
efiasitetit te te gjithahve aspekteve te kontrolles interne.
6. QELLIMI KRYESOR I AUDITIMIT
INTERN(MBRENDSHEM)- eshte zhvillimi dhe permirsimi I efikasitetit te njesive te
ndryshme afariste te nderrmarrjes, me pak e rendesishme eshte hulumtimi i
mendimit mbi realitetin e raporteve financare.
7. RAPORTET FINANCARE- jane
raporte qe permbledhin rezultatet e vepritarive kontabel te nje organizate per
nje periudhe fiskale.
8. OBJEKTIVI I PASQYRAVE
FINANCIARE- eshte te jape nje paraqitje te vertet e te drejte te pozicionit
financiar, performances financare dhe fluksit te parase te njesise ekonomike
raportuese. Kjo arrihet vetem ateher nese :
a) ato jane te sakta e te plota
ne pasqyrimin e permbajtjes se ngjarjeve ekonomike,
b) pergaditja e tyre bazohet ne
vleresime te arsyeshme e te bazuara,
c) shwnimet ne pasqyrat financare
jane pergaditur me detaje te mjaftueshme per te dhene nje pamje te
pergjitheshme te pozicionit financiar, performances financare dhe fluksit te
parase te nje njesie ekonomike raportuese, ne menyre te tille qe lexuesit
kompetent te mund te nxjerrin konkulzione te arsyeshme.
9. PASQYRAT FINANCIARE TE CILAT
AUDITOHEN JANE:
a). Bilanci i gjendjes,
b). Pasqyra e rrjedhjes se
parase(cash flow),
c). Pasqyra e te ardhurave, dhe
d). Pasqyra e ndryshimeve te
kryegjes(ekuitet).
10. SYNIMI I AUDITIMIT TE
PASQYRAVE FINANCIARE- eshte t’i mundesohet auditorit te shprehe mendimin se
keto pasqyra jane perpiluar sa i perket aspektit material ne pajtim me kornizen
raportuese ne fuqi.
11. ZHVILLIMI I HISTORIK I
AUDITIMIT- Fillet e para gjenden ne egjiptin e vjeter, babiloni dhe greqi dhe
kjo ne auditimin e mbrendeshem. Zhvillimi i auditimit te jashtem fillon ne
fillim te shek, XV ne itali dhe lidhet me emrat e Bene Kotruleviqit dhe Luce
Pacolit. Pastaj paraqitet ne Angli. Organizata e pare profesionale e auditoreve
shoqata e kontabilisteve eshte themeluar me 1581 ne Venedik. Pastaj fillon ne
Angli me 1853, kur eshte themeluar shoqata profesionale e auditoreve e cila
merr autorizimin mbreteror (royal cahrter) per kryerjen e puneve te auditimit.
Me 1892, ne Angli futet thirrja Kotabilist i autorizuar i cili mbetet edhe sod.
Ne SHBA zhvillim i auditimit fillon me 1887 kur ne New York eshte themeluar
shoqata e pare amerikane e auditoerve the ateher futet thirrja <<
Kontabilist i Autorizuar Publik >>. Per zhvillimet e auditimit ne Europe
pe rendesishme eshte themilimi I lidhjes se auditorve te kontabilitetiit ne
Berlin te Gjermanis me 1896. Me 1931 ne
gjermani futet thirrja hulumtus (ekzaminator) ekonomik, dmth auditor
(wirtschaftsprufer) qe egziston edhe sod.
Zhvillimi i auditimit intern
bashkohor fillon kah fundi i shekullit XIX dhe kjo se pari ne SHBA , BRITANI TE
MADHE dhe GJERMANI ku nderrmarjet e medha themelojne auditimet vetanake.
Gjithashtu e ka nxit kriza e vitetve 1929- 1933) kur paraqitet nevoja per
efiasitet me te medhe te afarizmit dhe zhvillimit te nderrmarrjeve.
ROLI I AUDITIMIT NE EKONOMIN E
TREGUT
12. ROLI I AUDITIMIT –
a). Mbrojtja e interesit te
pronarit te kapitalit,
b). Arritjen epo edhe hulumtimin
e informatave reale dhe objektive si bazament per menaxhim te sukseshem.
c). Krijimin e metodave per
furnizim me kapital te fresket dhe svogelimin e rrezikut te investimeve.
13. SHFRYTEZUESIT KRYESOR TE
PASQYRAVE FINANCIARE JANE:
a). Pronaret,
b). Menaxhmenti
c). Kreditoret dhe investitoret e
tashem dhe te ardhshem,
d). Partneret afarist,
e). Shteti, qeveria dhe
institucionet e qeveris
f). Shoqeria si teresi,
g). Publikimet.
14. NE KUADER TE FAKTOREVE
EKSTERNE QE E KUSHTEZOJNE NEVOJEN E AUDITIMIT THEKSOHET:
a). Distanca hapesinore,
b). Kopleksiviteti dhe
nderkikueshmeria e afarizmit,
c). Motivet dhe aneshmeria
15. DETYRAT PRIMARE TE AUDITMIT
EKSTERN JANE:
a). Pengimi ne mashtrim edhe
gabime, dhe
b). Keqperdorimi dhe konfuziteti
PRINCIPET THEMELORE TE AUDITIMIT
16. ME PRINCIPE NENKUPTOHET- sipas fjalorit te fjaleve te huaja Menaxhim,
ideja, pika kaluese, etj. Principet jane themelet e profesionit e cila ka baze
teorike te vertetuara ne praktike.
17. NE PRAKTIKEN AMERIKANE
THEKSOHEN KETO PRINCIPE(PARIME):
a). principi i etikes
profesionale,
b). Principi i pavaresise,
c). Principi i pavaresise dhe
kompetences
d). Principi i dokumentimit
e). Principi i raportimit
korrekt.
18.STANDARTET AMERIKANE JANE
10,POR JANE TE NDARA NE 3 GRUPE
a). Standartet e pergjitheshme
b). Standartet per kryerjen e
auditimit, dhe
c). Standartet e raportimit
19. QELLIMI DHE PRINCIPET
THEMELORE TE AUDITIMIT JANE:
a). pavaresia,
b). ndershmeria,
c). Objektiviteti,
d). Kompetenca profesionale dhe
kujdesi i shtuar
e). Besueshmeria
f). Sjellja profesionale,
g). Standartet teknike.
20. PRINCIPET SPECIFIKE JANE:
a). principi i ligjeshmeris
b). principi I praktikes se mire
c). Principi i kontrollit te
dokumentacionit.
21. PRINICIPI(PARIMI) I ETIKES
PROFESIONALE-nenkupton qe auditori me punen e vet duhet tu permbahet rregullave
te percaktuara te miresjelljes, keshtu qe te mbroj auditimin si profesion nga
sjellja e disa auditorve te cilet me veprimet e tyre prishin imazhin dhe
profesionin.
22. PRINCIPI(PARIMI) I
PAVARESIS-eshte njeri parimeve kryesore ne kushtet bashkekohore ne kete princip
kerkohet qe auditore per kryerjen e punes se vet duhet te jet i pavarur.
Auditori gjithashtu duhet te jet plotesisht i pavarur ne planifikimin e
procesit te auditimit si dhe duhet tju perballoj kerkesave te menaxhmentit te
ndermarrjes cilat shpeshehere deshirojne te kufizojne auditimin vetem ne disa
aspekte te punes.
23. PRINCIPI(PARIMI) I
PROFESIONALIZMIT DHE KOPETENTESIS- kerkon qe perveq normave te tyre morale
duhet te kete edhe disa njohuri dhe shkollim profesional te cilat mundesojne qe
ne menyre kualitative te kryejne punen e audtorit si dhe te kete pervoje dhe
praktike ne lemin gjegjese.
24. PRINCIPI (PARIMI) I
PERGJEGJESISE- obligon qe auditori ne percaktimin e pergjegjesise gjate
leshimit eventual te puneve duhet te jene pergjegjes per punen e vet.
25. PRINCIPI (PARIMI) I
DOKUMENTARITETIT- kualifikohet ne pricipe me te vjetra te auditimit si dhe ne
lidhshmeri te ngushte eshte me pricipin e kontabilitetit te rregullte ne kete
kontekst konsiderohet secili ndryshim ne pune duhet te kete edhe
dokumentacionin percjelles. Perveq kesaj principi i dokumetariteti nenkupton
edhe ate se puna e audtorit duhet te bazohet ne fakte te cilat jane te
dokumentuara ne fletoren e punes se auditorit.
26. PRINCIPI I RAPORTIMIT
KORREKT- oblogon auditorin qe te permbahet nga dhenia e mendimit kur per ate
nuk ofron mundesi tjera, apo do te demtoj punen e metejme. Shpeshhere pengesa
me e madhe per shprehjen e mendimit eshte pamundesia e qasjes ne dokumentet e
nevojshme, kufizimin ne dokumentet e rendesishme, etj.
LLOJET E AUDITIMIT
27.KLASIFIKIMI I AUDITIMIT:
a). Vendi dhe personat qe e
kryejn auditimin( intern dhe ekstern)
b). Subjektet qe e kryejn
auditimin (perbashket dhe kompleks)
c). objekti I cili mbikeqyret
(auditimi kontabel, auditimi ekonomik, auditmi finaciar, auditimi i themelimit
etj)
d). Koha dhe perfshirja e saj kur
kryhet auditimi(auditimi i meparshem, perfundimtar, auditimi i cili kryhet ne
periudha te caktuara, pa nderpreje, etj).
28. KRITERET KRYESORE PER
KLASIFIKIMIN E AUDITIMIT JANE:
a). organi I cili e kryen
kontrollin hulumitimin( auditore ekstern dhe intern)
b) objekti I kontrollit( auditore
te afarizmit dhe auditore te pasqyrave financiare)
c) fusha e kontrollit( auditorin
komercial dhe auditorin shteteror)
29.AUDITIMI EKSTERN(I JASHTEM)- eshte
procedure e kontrollimit dhe vleresimit te afarizmit te ndermmarjes te cilen e
kryejne personat profesionist te pavarur dhe auditore te licencuar. Ata nuk
mund te jen te punesuar ne nderrmajre si dhe nuk mund te kene asnje lidhje me
ate nderrmarje ku edhe kryhet auditimi sepse po te ishte e kunderta ne ate
menyre do te shkelej principi i pavaresise se auditorit. Me Aud. Ekstern nenkuptohet hulumtimi i realitetit te
pasqyrave financaiare, krijimi ketij lloji te auditimit eshte i lidhur me
ndarjen e funksionit te menagjmentit nga pronesia, me zbatimin e ketij auditimi
gjithashtu tentohet siqe eshte theksuar dhe me pare mbrojtja e interesit te
pronarit te kaptilit pastaj te siguroje informata te besueshme per menaxhmentin
e ndermarrjes. Auditimi ekstern merret me auditimin e pasqyrave finaniare por
mund te merret edhe me aktivitet tjera siq jane : shermbimet e keshillimit,
keshilla fiskale, si dhe sherbime te ndryshme finaciare.
30.AUDITIMI INTERN( MBRENDSHEM)-
e zbatojne personat te punesuar ne ndermarrje te cilet edhe e organizojne dhe
e zbatojne programin e auditimit intern,
si test i pergjithshem i ekzekutimit te gjitha aspektee te kotrollit intern dhe
afarizmit te ndermarrjes. Punet me te rendesishme qe i kryen auditori intern ne
kuader te ndermarrjes jane hulumitim organizimi si dhe zhvillimi ne
permiresimin dhe efikasitetin e disa funksioneve afariste, hulumtimin e menyres
se marrjes se vendimeve afariste si dhe funksionimi i sistemit afarist dhe pune
te tjea te cilat kryhen ne hulumtimin dhe vleresimin e afarizmit te
ndermarrjes.
31. AUDITIMI I PASQYRAVE
FINANCIARE-eshte procedure e hulumtimit dhe vleresimit te realitetit dhe
objektivitetit te paqyrave financiare. Kriteret per vlersimin e objektivitetit
dhe realitetit te pasqyrave financiare jane zakonisht dispozitat ligjore,
pastaj principet e kontabilitetit dhe standartet e kontabilitetit. Metodologjia
e e pergjitshme e keti auditimi ne kushtet bashkekohore eshte e bazuar ne
mostra.
32. AUDITIMI I AFARIZMIT-
prezenton hulumtimin dhe vleresimin e afarizmit te pergjithshem te ndermarrjes
me qellim te prosperimit te afarizmit te ndermarrjes si dhe te suksesit te
afarizmit. Ky lloj auditimi duhet te veshgohet ndaras nga auditimi i pavarur i
pasqyrave financiare.
33. AUDITIMI KOMERCIAL- eshte term qe zakonishte perdoret per
auditimin ekstern, te pavarur. Auditimi ekstern kryhet ne baz te kontrates e
cila lidhe ne mes te oliguesit te auditimit dhe kompanis e cila mirret me
auditim, kontrata lidhet me shkrim per qdo vit. Nocioni i auditimit komercial e
shpesh nenkupton auditmin e pasqyrave financiare.
34. AUDITIMI SHTETEROR- kryhet ne
emer te shtetit dhe ne llogari te shtetit, kete lloj auditimi e kryen zyra e
shtetit per auditim. Kjo nenkupton qe zyra e shtetit per auditim eshte eksterne
e pavarur, pra eshte zyre profesionale. Ne kushtet tona auditimi shteteror
rregullon te hyrat, te dalaurat, auditimin e pasqyrave financiare, dhe
transaksionet financiare te njesive te sektorit shtetorore, njesive lokale
qendrore gjegjesishte agjensionet qe financohen nga shteti, etj .
35. FIRMAT QE MERREN ME AUDITIM-
jane ndermarrjet te cilat jane te autorizuara per zbatimin e auditimit te
pavarur dhe profesional . keto ndermarrje duhet te jene anetare te instituteve
nacionale per auditim apa kontabilitet te cilat ne mes tjerash kan edhe
autorizime dhe mbikeqyrje te punes ndermarrjeve qe merren me auditim.
36. STRUKTURA ORGANIZATIVE E
NDERMARRJEVE:
a). Ndermarrja ne pronesi te
vetem
b). Partneriteti apo ortakelleku
c). Shoqeri aksionare apo
korporate.
37. FIRMAT ME TE NJOHURA, ME TE
RENDESISHME NE NIVEL BOTEROR JANE:
a). DELOITTE,
b). ERNEST&YUNG
c). KPMG
d). PRICE Vaterhause Coopers
METODAT E AUDITIMIT
39.FJALA METODE- rrjedhe nga
fjala greke “”Methodos” qe dmth menyra e kerkimeve qasja dukurive te cilat
studiohen, rruga per ta percaktuar te verteten dhe ne kete kontekst metoda mund
te definohet si procedure e planifikuar per arritjen e nje qellimi.
40.METODAT KRYESORE TE AUDITIMIT
JANE :
a). metoda e pergjitshme e
auditimit
b). Metodat speciale e auditimit
c). Metodat e procedures
analitike
41. METODAT E PERGJITHSHME TE
AUDITIMIT JANE:
a). Metoda induktive
b). Metoda duduktive
c). Metoda e pervojes ose
eksperimentale
42. METODA INDUKTIVE- rrjedhe nga
gjuha latine “inducere” qe dmth fush shtie niset nga hulumtimi i rasteve
individuale. Ne baze te hulumtimit te rasteve individuale vjen deri te njohja e
gjendjes se pergjitshme te afarizmit te ndermarrjes.
43. METODA DUDUKTIVE- ne gjuhen
latine “duducere” qe dmth nxjerr, niset nga hulumtimi i tersise se gjere te
afarizmit dhe rezultateve te pergjithsme. Ne baze te hulumitimit te gjendjes se
pergjitshme vjen deri te njohja e rasteve te veqanta te afarizmit te
ndermarrjes.
44. METODA E PERVOJES OSE
EKSPERIMENTALE- ne gjuhen latine “experimentum” qe dmth ekpseriment qe bazohet
ne pervojen e meparshme dhe me ndihmen e akumuluar mund te percaktohet se
cilave dukuri dhe lemi auditimi duhet kushtuar kujdes te madh sepske pikerisht
ne kete lemi verehen parregullsi te caktuara.
45. METODAT SPECIALE TE AUDITIMIT
JANE :
a). Metoda formale
b). Metoda materiale
c). Metoda progresive
d). Metoda retrograde
e). Metoda e plote ose
kontiunitetit
f). Metoda e kapercimit
g). Metoda direkte
h). Metoda indirekte
46. METODA FORMALE-hulumton a
egziston harmoni ne mes te afarizmit te ndermarrjes dhe raporteve te saj
financiare me dispozitat ligjore, parimeve te zakonshme te afarizmit te mire
dhe parimeve te kontabilitetit te rregullt. Gjithashtu hulumtohet edhe
pjatushmeria e llogarise.
47. METODA MATERIALE- paraqet
hulumtimin shum intenziv. Me kete metode hulumtohet saktesia e esences dhe
permbajtjes si dhe arsyeshmeria dhe teresia e ndryshimeve afariste. Qellimi
themelor i metodes materiale eshte hulumtimi i realitetit te vlersimit te
elementeve te raporteve financiare.
48. METODA PROGRESIVE-zbatohet
kur egziston dyshimi i bazuar se ne raportet financiare nuk jane perfshire te
gjitha faktet e rendesishme ekonomike ose jane perfshire ne menyre te gabushme.
Kjo metode niset nga kontrolla e rrjedhes se ekzekutimit dhe ne pajtim me kete
hulumtim te gjitha ndryshimet afariste pastaj dokumentet e kontabilitetit qe
vertetohen ne baze te atyre ndryshimeve, pastaj regjistrimet ne analitik dhe
sintetik dhe me ne fund tere kjo lidhet me gjendjen ne raportet financiare.
49. METODA RETROGRADE-kjo metode
zbatohet me orientim te kundert per dallim nga metoda progresive. Kjo procedur zakonisht sbatohet te auditimi i
raporteve vjetore financiare. ne zbatimi e kesaj metode fillohet prej raporteve
financiare, pastaj nese verehen parregullsi te caktuara hulumtohen evidencat e
kontabilitetit te cilat paraprijne raporteve financiare , regjistrimeve
konkrete pastaj bazat dhe ne fund hulumtohen vetem ndryshimet afariste te cilat
jane objekt i evidencave te kontabilitetit. Kjo metod jep rezultate me te
shpejta ne krahasim me progresiven por ne nje menyre eshte siperfaqsore.
50. METODA E PLOTE OSE
KONTIUNITETIT-nenkupton perfshirjen ne hulumtime ne te gjitha ndryshimet
afariste qe jane krijuar ne perioda te caktuara then shkurt, hulumtohen te
gjitha ndryshimet afariste ne teere periudhen kohore .kjo metode aplikohe shume
rralle dhe kryesishte te ndermarrjet e vogela.
51. METODA E KAPERCIMIT- ose
metoda e auditimit permes sgjedhje se ndryshe te ndryshimeve afariste qon ne
qeshtjen e sgjedhjes se shembullit- mostres perkatese te auditimit.
52.METODA DIREKTE-eshte e veqante
per faktin se ne menyre indirekte dhe direkte hulumtohet qdo ndryshim afarist
qe ne ate menyre te nxirret gjykimi mbi saktesin formale dhe materiale. Kjo
metode nuk sbatohet ne tere nderrmarrjen por ne teresi me te vogla orgaizative
per te cilat supozohet se ekzistojne qrregullime te caktuara me qellim te
eliminimit te shkaqeve te tyre.
53.METODA INDIREKTE- nenkupton hulumtimin
e vetem nje numri te caktuar te ndryshimeve financiare nga nje teresi homogjene
dhe ne kete menyr vjen deri te v lersimi i teresise.
PROCEDURAT ANALITIKE NE AUDITIM
54. Procedurat analitike ne auditim – sipas
SNA (520) procedurat analitike paraqesin analizen e treguesve te rendesishem dhe tendenca duke perfshire
edhe rezultatet e hulumtimeve lidhur me
ndryshimet dhe mardhenjet te cilat nuk
jan konsekuente me te dhenat tjera te rendesishme.
55. Sipas SNA procedurat
analitike perfshijne :
Krahasimi i informatave
financiare me informatat e periodave te kaluara
…………………me rezultatet e pritura te
prognozuara dhe te buxhetit
Hulumtimi i ndervaresis ne mes te informatave te ndryshme
financiare brendas periodes se
kontrolluar
Krahasimi i informatave financiare te ndermarres qe kontrollohet me
informatat krahasuese te cilat i takojn lemise se njejt te veprimtaris.
Hulumtimi i ndervaresis se informatave financiare me ato relevante
jofinanciare
56. Sipas SNA 520 procedurat
analitike zbatohen :
Si ndihmes me rastin e
planifikimit te llojit , orarit dhe
dimenzionit te procedurave tjera te auditimit.
Si procedur argumentuese kur me
zvoglimin e rrezikut te moszbulimit per percaktimet e caktuara ne raportet fin.
Mund te jet shume me e suksessheme
Si pasqyr perfundimtare
gjithperfshirese e raporteve financiare
ne fazen perfundimtare te auditimit.
57. Faza e fundit e auditimit –
ne kete faz para formimit te mendimit dhe perpilimit te raportit me se shpeshti vleresohet kualiteti i raporteve financiare
dhe konkludimet mbi afarizmin e ndermarrjes.
58. Kontributi i procedurave
analitike varet prej :
Karakteristikave te percaktimit i
cili deshirohet te percaktohet
Besueshmeria edhe parashikimi i
ndervaresive te pritura
Disponimi dhe besueshmeria e
provave
Precizitetit te mundshem dhe
rezultateve te pritura
PROCESI DHE FAZAT E AUDITIMIT :
59.Te kuptuarit e entitetit dhe
mjedisit ku vepron – kerkon informata per secilen prej ketyre kategorive :
Natyra e entitetit
Faktoret industrial
Menaxhmenti
Qeverisja
Objektivat dhe strategjitt
Matja dhe performance
Proceset e biznesit
60. Identifikimi I rreziqeve qe
mund te sjellin anomaly materiale – ka te beje me identifikimin e rreziqeve me
te cilat perballen bizneset dhe qe kan
ndikim ne pasqyrat financiare.
61. Vleresimi I kunderpergjigjjes
se entitetit ndaj rrezikut – ka te bej me rreziqet te cilat identifikohen si te
mundshme qe te rezultojn ne nnje anomaly
materiale dhe me vlersimin e kunderveprimit qe duhet ber nga auditori ne menyr
qe keto evitohen.
62. Vleresimi I rrezikut te
anomalive materiale – auditori duhet te vlereson rrezikun per sa I takon
teprices se seciles llogari sepse kjo e ndihmon auditorin ne percaktimin e
shtrirjes se procedurave te auditimit.
63. Dizajni dhe kryerja e
procedurave te auditimit –
64. Vleresimi I rezultateve dhe
dhenja e raporteve – auditori e ka si synim qe te bej te sigurt se anomalit e verejtura jan reduktuar ne
menyr te pranueshme dhe se nuk mun te ndikojn ne pasqyrat financiare.
FAZAT KRYESORE TE AUDITIMIT
65. Pranimi dhe vazhdimi I punes
me klientin – sipas standardeve te auditimit auditoret duhet qe te themelojn
politika dhe procedura per te vendosur a do te pranoj te punoj me nje klient
apo do te vazhdoj punen me klientet e deritashem.
66.Themelimi I kushteve te
angazhimit – ka te bej me kushtet net e cilat auditori pajohet me klientin e tije per sa I takon
sherbimeve qe kryhen dhe te gjitha kushtet shkruhen ne leter angazhim.
67. Paraplanifikimi – ka te bej
me dy aktivitete kryesore :
percaktimi I personave te
nevojshem qe do te jen anetar te skuadres qe do te kryej auditimin dhe
te siguruarit ne pavaresin e
kompanis dhe skuadres qe bejn auditimin.
68. Themelimi I materialit dhe
vleresimi I rrezikut – ka te bej me te gjykuarit e materialit dhe te vleresuarit e rrezikut ne menyr qe te
perdoren per te percaktuar objektin e auditimit .
69. Planifikimi I auditimit – ka
te bej me planin te cilin duhet ta pergadis auditori qe paraqet ne detaje te
arsyeshme natyren,shtrirjen , dhe kohzgjatjen e auditimit.
70. Mbajtja parasysh e
kontrolleve te brendshme – jan proces ku ka ndikim bordi I drejtoreve dhe ajo
pjes e personelit qe ka per detyr te jap nje siguri te arsyeshme per sa i
takon arritjes se objektivave si :
besueshmeri e raportimit
financiar
efektiviteti dhe efiqenca
operative
te vepruarit ne perputhje me
ligjet dhe rregulloret ne fuqi.
71. Auditimi i proceseve te
biznesit dhe i llogarive perkatese – eshte faz e gjat sepse ketu kryhen edhe
procedura individuale tek llogarit salldot e te cilave ka mundesi te permbajn
anomali.
72. Perfundimi ose kryerja e
auditimit – ka te bej me evidencat e mjaftueshme qe duhet ti ket auditori qe te
arrij ne nej perfundim rreth saktesis se pasqyrave financiare.
73. Dhenja e raportit te
auditimit- ka te bejm me raportimin se a jan ne rregull pasqyrat financiare dhe
ai raportim mund te jet me reserve, dhe
pa reserve.
KUSHTET E ANGAZHIMIT TE AUDITIMIT
74. Leterangazhimi duhet te
permbaj :
pranimin e angazhimit nga ana e
auditorit
synimin dhe fushveprimin e
auditorit
shtrirjen e pergjegjesis se
auditorit ndaj klientit
formen e raporteve te cilat duhet
te pergaditen.
STANDARDET NDERKOMBETARE TE
AUDTIMIT
75. SNA –te perfshijn –
standardet e pergjithshme
standardet e punes
dtandardet e raportimit
76. Standardet e pergjithshme
perfshijn tri standarde:
Standardi i pare i
pergjithshem:pranon faktin qe nje individ duhet te ket trajnimet dhe aftesite e
duhura qe te jet auditore , ku keto
aftesi dhe kualifikime perfitohen nepermjet arsimimit formal,programeve te
arsimimit te vazhdueshem dhe eksperiences.
Standardi i dyte i pergjitshem
:kerkon qe auditoti te jet gjithmon i pavarur gjat secilit angazhim ne menyr qe
ti parandaloj ato mardhenje te cilat mund ta demtojn objektivitetin e tije.
Standardi i tret i pergjithshem :
ka te bej me kujdesin e duhur profesional pra ti kryej detyrat siq ja cakton
profesioni i auditorit.
77. Standardet e punes ne teren
perfshin tri standarde :
Standardi i pare ka te bej me
planifikimin dhe mbikqyrjen ne menyr te duhur i cili mund ta bej auditimin me
efektiv.
Standardi i dyte kerkon qe auditori te ket kuptuar ciq duhet
kontrollet e brendshme te ompanise qe po auditohet qe te mund te behet
planifikimi i auditimit.
Standardi it ret ka te bej me
mjaftueshmerin dhe besueshmerin e evidences qe i nevojitet auditorit.
78. Standardi mbi raportimin – i
kerkon auditoreve te mbajn parasysh qeshtjet
Nese pasqyrat financiare jan
prezantuar ne perputhje me SKK
Nese keto standarde jan zbatuar
ne menyr konsistente
Nese jan ber te gjitha shpalosjet
e duhura
Cilat jan pergjegjesit qe i mer
auditori dhe cili eshte karakteri i punes se tij.
79. ETIKA – ka te bej me nje
system ose kod te te sjellurit i cili bazohet mbi detyrat dhe obligimet morale
qe na tregojn menyren se si duhet te sillemi.
80. PROFESIONALIZIMI – Ka te bej
me sjelljen ,aspiratat, ose cilesit te cilat e karakterizojn profesionin.
81. PERGJEGJESIA E AUDITORIT PER
GABIMET,MASHTRIMET– pasqyrat financiare jan pergjegjesi e menaxhmentit,ndersa
auditori ka pergjegjesi te jep nje opinion per to.
82. TRI KONCEPTET THEMELORE NE
KRYERJEN E AUDITIMIT –
Materialiteti – perkufizohet si
madhesi e elementit ose gabimit te cilat mund te ndikojn ne vendimet ekonomike
te marra nga ana e perdoruesve racional
duke u bazuar ne pasqyrat financiare
Rreziku i auditimit – eshte
reziku qe auditori pa dajshe mund te jap nje opinion auditimi te papershtateshem ne rastin kur
pasqyrat financiare permbajn anomali materiale.
Evidence – ka te bej me ate se
auditori per te ardhur deri te ndonje opinion
mbi pasqyrat financiare duhet te perfitoj dhe vleresoj evidencen.
Pershtatshmeria – ka te bej me
faktin se sa lidhje ka evidence me objektivin e auditimit ne fjal.
Besueshmeria – ka te bej me ate
se a mund ti besojm evidences a jo.
84. Perpjestimi i materialitetit
- i ndihmon auditorit te vendos :
Llojin e procedurave qe do ti
aplikoj (thelbesore apo analitike )
Kohen e aplikimit te procedurave
Sasin e punes qe nevojitet
85. HAPAT NE PLANIFIKIMIN E
MATERIALITETIT –
Hapi 1 : Themelimi i nje gjykimi
paraprak rreth materialitetit
Hapi 2 : perpjestimi i gjykimit
paraprak te materialitetit neper salldot e
llogarive
individuale, grupeve te llogarive ose te transaksioneve
Hapi 3 :Vleresimi i anomalive te
mundeshme dhe krahasimi me
Materialitetin.
86. RREZIKU I AUDITIMIT (RrA)
Eshte rreziku qe ka auditori per
te dhen pa dajshje nje opinion te papershtatshem per shkak te anomalive
materiale qe permbajn pasqyrat
financiare.
87. RREZIKU I VETVETISHEM (RrV)
Eshte dyshimi mbi pohimin e nje
anomalie e cila eshte materiale duke supozuar se nuk ka pasur asnje system
kontrolli te brendshem ne veprim.
88. RREAIKU I KONTROLLIT (RrK)-Eshte
rreziku qe nje anomali materiale nuk do te mund
te parandalohet apo te zbulohet dhe korigjohet ne kohen e duhur nga ana
e kontrollit te brendshem.
89. RREZIKU I MOSZBULLIMIT
(RrM)-Eshte kur auditori nuk mund te zbuloj ndonje anmali materiale ne pasqyrat
financare.
Ky rrezik perbehet nga dy rrezeqe
apo paqartesi :
Rreziku i mostrimit
Rreziku i mosmostrimit
90. ANOMALIT- paraqesin :
Diferencat midis vleres ,menyres
se klasifikimit ose paraqitjes se nje elementi dhe menyres se te paraqiturit
sipas standardeve kosovare te kon.
Mungesa e ndonje
elementi,llogarie ose zeri te pasqyrave financiare
Nje shpalosje e pasq. financiare
e cila nuk eshte bere ne perputhje me SKK
Mungesa e shpalosjeve te
informacioneve te cilat kerkohen te shpalosen ne perputhje me SKK.
91. GABIMET – Jan mungesa te
tepricave ose shpalosjeve te bera pa qellim.
92. MASHTRIMET - jan keqperdorime
te bera me qellim dhe mund te grupohen:
ne raportimin mashtrues financiar
pervetesimin e pasurive
93. RAPORTIMI MASHTRUES FINANCIAR
– veprimet e meposhtme :
manipulimin,falsifikimin,ose
ndryshimin e regjistrave kontabel ose te dokumenteve mbeshtetese mbi te cilat jan pergaditur pasq.financiare
keqeregjistrimi i qellimshem ose
lenja jasht pasq.financiare e ngjarjeve, transaksioneve ose informative te
rendesishme.
Zbatimi qellimisht i gabuar i
parimeve kontabel.
EVIDENCA,LLOJET E SAJ DHE
DOKUMENTIMI I AUDITIMIT
94. Procedurat e auditimit jane
:veprime specifike te kryera nga auditori per te grumbulluar deshmit ne menyre
qe te percaktoj nese jan arritur objektivat specifike te auditimit.
95. Konceptet themelore te
deshmive :
natyra e deshmis
pershtatshmeria e deshmise
mjaftueshmeria e deshmis
zhvleresimi i deshmise
96. Natyra e deshmise (evidences)
– mund te jet FIZIKE dhe ELEKTRONIKE
(p.sh faturat,qeqet,kontratat, protokollet etj.)
97. Pershtatshmeria e evidences
(deshmise) –evidenca konsiderohet si e pershtatshme kur eshte relevante dhe e
besueshme.
98. Faktoret e pergjithshem per
vleresimin e besueshmeris se evidences :
pavaresia e burimit te deshmis
efektiviteti i kontrollit te
brendshem
njohuria e drejtperdrejt
personale e auditorit
99. Vleresimi i evidences –
auditori duhet te jet i hollesishem gjat kerkimit te evidencave dhe i paanshem
gjat vleresimit te tyre.
100. Llojet e deshmive (evidencave)te
auditimit:
egzaminimi fizik- eshte lloj
relativisht i besueshem ka te bej me numrimin e pasuris se prekshme –
stoqeve,pajisjeve,parave etj
riekzekutimi- ka te bej me
rillogaritjen e informative dhe regjistrimeve te ndryshme duke i veifikuar shumat
e kolonave dhe te rreshtave.
dokumentimi – audituesi duhet te
dokumentoj qeshtjet te cilat jane te rendesishme per sigurimin e evidencave.
konfirmimi- ka te bej me
objektiven e vlefshmeris dhe te plotesis por jo edhe saktesin dhe klasifikimin.
procedurat analitike – audituesi
duhet ti zbatoj ne fazat e planifikimit dhe te rishikimit te pergjithshem te
auditimit.
bisedat me personelin apo
menaxherin e klientit – nga keto biseda mirren informata dhe nga te gjitha keto
planifikojm auditimin duke u bazuar ne gjykim professional.
vezhgimi – konsiston ne
veshtrimin e nje procesi qe kryhet nga te tjeret.
101. Letrat e punes kan dy funksione baz :
sigurojn evidenc te punes se te
audtuarit e cila mbeshtetet ne opinionin e tij dhe
te ndihmoj ne kryerjen dhe mbikqyrjen
e auditimit
102. Llojet e dosjeve te letrave
te punes :
dosje te perhershme
dosje te perkohshme
103. Karakteristikat e letrave te
punes :
titulli
indexi dhe treguesi i referencave
te terthorta
shenjimi
104. Aktivitetet e fazes se
planifikimit te auditimit :
percaktimi i personave te
nevojshem qe te jen anetar te skuadres qe do ta kryejn auditimin.
Te sigurohet se kompania e
auditimit dhe skuadra qe do te kryej auditimin te jen te pavarur.
105. Karakteristikat e nje grupi
te suksesshem te auditimit :
Njohurit, aftesit, eksperiencen e
nevojshme ne auditime te sukseshme
I pavarur dhe objektiv
Nje perkushtim per zbatimin e
planit te auditimit ne menyre efiqente dhe efektive.
106. Ne qka duhet pasur kujdes
para se te filloj auditimi ?
Mbledhjen e informacionit
Te kujtojn entitetin
Vleresimin e rrezikut
Percaktimin e kritereve te
auditimit
107.PLANIFIKIMI I
AUDITIMIT-Perfshin zhvillimin e
strategjis se pergjithshme dhe qasje me te hollesishme persa i perket
karakterit,kohzgjatjes dhe shtrirjes se auditimit.
108. Gjat zhvillimit te planit te
auditimit auditori zakonisht merret me :
Procedurat qe nderrmerren per te kuptuar entitetin dhe
Rezultatet e procesit te
vleresimit te rrezikut.
109. SNA 550 – anet konsiderohen
te lidhura nese njera ane ka aftes te kontrolloj anen tjeter ose te kete ndikim
te rendesishem gjat marrjes se vendimeve financiare dhe afariste.
110. Dokumentet juridike dhe
aktet normative te shoqeris – permbajn emrin e shoqeris ,daten e themelimit,
llojet dhe Shumen e kapitalit aksionar, llojet e aktiviteteve afariste etj.
111. SNA 400 konstaton – auditori
duhet te fitoj njohuri te kenaqshme dhe te referohet me sistemin llogaritar dhe
te kontrollit intern qe tem und te perpiloj planin e auditimit dhe te perpunoj
nje metod efikase te auditimit.
112. Sistemi llogaritar – paraqet
permbledhjen e detyrave dhe evidencave te ndermarrjes me ane te et cilave
perpunohen transaksionet si mjet i udheheqjes se evidencave financiare te
ndermarrjes.
113. Sistemi i kontrolles interne
– nenkupton te gjitha politikat dhe procedurat e kontrollit intern (te
brendshem) te miratuar nga drejtoria e ndermarrjes ne menyre qe te arrihet
afarizmi i rregullt dhe i suksesshem i ndermarrjes.
114. Funksioni intern kriteret me rendesi –
statusi organizativ,
madhesia e funksionit,
kompetenca teknike,
kujdesi professional
115. Faktoret kuantitativ – ka te
bej me ate se a eshte shuma e gabimit me e madhe ne krahasim me madhesin e
bazave te ndermarrjes si :fitimi neto para tatimit, mjetet rrjedhese, obligimet
rrjedhese, shitjet e gjithmbareshme etj.
116. A ka ndikim deklerata e
gabueshme ne kontrata ?
Po ne rrethana te caktuara
kontratat mund te imponojn dispozita ndeshkuese
me qka mund ta qojn ndermarrjen ne nje situate te veshtire te vazhdoj
afarizmin.
117. A ndikon gabimi i paraqitur
ne trendin e neto fitimit ?
Qrregullimi ne ttrendin e neto
fitimit do te ishte i rendesishem nese ndermarrja ka shenuar shtim vjetor ose
edhe renje te neto fitimit dhe pa pritur ka ardhur deri te shfaqja e trendit te
kundert.
118. A eshte pershkrimi i
politikes llogaritare korrekte ?
Pershkrimi i pasakt i kesaj
politike mund te sjell deri te perfundimet e gabueshme gjat analizes se
raportit.
119. A eshte publikuar shkelja e
normave rregullative ?
Nese eshte e sigurt se denimi per
shkeljen e ketyre rregullave do te ndikoj ne zvoglimin e aftesis afariste te
ndermarrjes atehere keto publikime do te jen te rendesishme.
120. RREZIKU (RISKU) AUDITOR
–eshte risku se auditori do te jap mendim joadekuat ne rast se raportet financiare jann te shprehura gabimisht.
121. RISKU AUDITOR PERMBAN TRI
KOMPONENTE :
riskun inherent
riskun kontrollues
riskun e moszbulimit
122. Risku Inherent – eshte risku
ndonje salldo e llogaris eshte i
nenshtrueshem dekleratave te gabueshme- gabimeve te cilat mund te jen te
rendesishme, individualisht ose kur te mbledhen gabimet e salldove te tjera.
123. Risku i kontrollit – eshte
risku se gabimi i cili mund te paraqitet ne salldo te llogaris apo te ndonje
transaksioni e qe mund te jet individualisht i rendesishem nuk do te parandalohet me koh ose te zbulohet
me koh.
124. Risku i moszbulimit – eshte
risku apo rreziku se procedura prove e auditorit nuk do te zbuloj gabimin i
cili egziston ne salldon e llogarise.
125. Memorandumi i planit te
auditimit – eshte lajmerim me shkrim per detajet e metodes se planifikimit te
auditimit dhe planit financiar.
126. Programi i auditimit –
sherben si grumbull i instruksioneve per puntoret ndihmes te kyqur ne kryerjen
e auditimit dhe si mjet kontrolli dhe mjet i kryerjes konkrete te punes.
127. Mostrimi i auditimit –
nenkupton aplikimin e nje procedure ne me pak se 100% te llogarive te
pergjithshme apo transaksioneve te ndryshme per dhenjen e opinionit nga ana e
auditorit.
128. Metodat me te rendesishme
per zgjedhjen e mostrave jane :
mostrimi statistikor
mostrimi jo statistikor
129. Mostrimi Statistikor - bazohet ne ligjin e probabilitetit ne
zgjedhjen e shenimeve.
130. Mostrimi jo Statistikor –
bazohet ne pervojen e auditorit ne perzgjedhjen e mostrave.
131. Testet gjat mostrimit ne
auditim –
testet per kontrollin e brendshem
testet e pavarura
132. Testet per Kontrollin e brendshem :kryhen me qellim
qe te sigurohen evidencat e auditimit rreth efektivitetit te struktures se
sistemeve kontabel dhe kontrollit te brendhsem.
133. Zgjedha e metodes se
testimit mvaret nga :
fushveprimi i auditimit
objektivat e auditimit
134. Testet mbi kontrolla mund te
kryhen ne :
kontrollat te pergjithshme
kontrollat e zbatimit
135. Kontrollat e zbatimit mund
te shkallezohen ne :
kontrollat e transaksioneve
kontrollat e regjistrave
136. Testet e Pavarura – kan per
qellim te sigurojn deshmite e duhura te auditimit per te zbuluar anomalit
meteriale ne pasq.financiare.
Auditori qe te ket deshmi te
mjaftueshme duhet te perdoren qasjet vijuese si :
rishikimi dhe testimi i qasjes se
menaxhmentit
berja e nje vleresimi te pavarur
rishikimi i ngjarjeve
pasuese.
137. KONTROLLI I BRENDSHEM –
Eshte nje proces i implementuar prej menaxhmentit dhe eshte i dizajnuar per te
dhen nje siguri te arsyeshme per sa i takon ketyre kategorive :
efektiviteti dhe rregulli i
biznesit
besueshmeria e raportimit
financiar
pershtatshmeria me rregullat dhe
ligjet ne fuqi.
Perbersit e kontrollit te
brendshem jane :
mjedisi i kontrollit te brendshem
vleresimi i rrezikut
veprimtarit e kontrollit te
brendshem
informacioni dhe komunikimi
monitorimi
138. Perfitimet nga perdorimi i
teknologjis informative (TI-se)
aplikimi i njetrajtshem i
rregullave te percaktuara
shkurtimi i afateve kohore,
rritja e saktesis se informacionit
lehtesimi i analizave shtese te
informacionit
mundesia e momitorimit me e leht
etj.
139. Rreziku nga perdorimi i
TI-se
perdorimi ose hyrja e
paaurtorizuar net e dhena te cilat qojn ne zhdukjen ,ndryshimin e tyre ne menyr
te paautorizuara
ndryshime te paautorizuara te
sistemeve te sistemeve apo progarameve
humbjet potenciale te te dhenave.
140. Strategjit e auditimit –
strategjia e mosbesimit
strategjia e besimit
141. Strategjia e mosbesimit
perdoret per shkak te ketyre faktoreve:
kontrolli i brendshem nuk ben
asnje pohim
kontrolli vleresohet te jet
joefektiv
eshte i pamjaftueshem vleresimi i
efektivitetit.
142. Vleresimi i auditorit per te
aplikuar nje strategji te besimit behet pas:
Identifikimit te kontrollit te
brendshem i cili ben pohime per zbulimin e anomalive
Testimit te kontrolleve per te
vleresuar efikasitetin e tyre.
143. Arsyet pse nje auditor duhet
te perfitoj kuptimin e kontrollit te brendshem :
Identifikon llojet e keqpohimeve
te mundshme
Konsideron faktoret qe ndikojn ne
rrezikun e keqperdorimit material
Dizajnon testet e kontrollit
Dizajnon testet thelbesore
144. Metodat te cilat mund te
perdoren per te dokumentuar te kuptuarit e kontrollit te brendshem :
Kopjet e manualeve te procedurave
te entitetit dhe skemat organizativepershkrimet treguese
Pyetesoret e kontrollit te
brendshem
Organigramet
145. Pes perbersit e kontrollit
te brendshem –
Mjedisi i kontrollit
Vleresimi i rrezikut
Veprimtaria e kontrollit
Informacionin dhe komunikimin
Monitorimin
146. Mjedisi i kontrollit – i jep
ngjyrat e veta organizates duke influencuar ndergjegjjen e te punesuarve te saj
ndaj kontrollit te brendshem.
147. Vleresimi i rrezikut – eshte
identifikimi dhe analiza e rreziqeve
relevane nga entiteti per te permbushur objektivat e veta.
148. Aktivitetet e kontrollit –
jan politika dhe procedura te cilat ndihmojn menaxhmentin te sigurohet se
direktivat zbatohen.
149. Informimi dhe komunikimi – e
mbeshtesin identifikimin, kembimin e informatave ne nje form dhe nje
korniz kohore qe mundesojn personat ti
zbatojn pergjegjesit e tyre.
150. Monitorimi – eshte proces qe
vlereson kualitetin e kontrollit te brendshem gjate kohes.
151. RAPORTI STANDARD I AUDITIMIT
PERMBAN KETO ELEMENTE :
Titullin , pranuesin, fjalen
hyrese e cila duhet te permban :identifikimin e pasq. Financiare te
audituara,pershkrimin e fushveprimit te auditimit,shprehja e mendimit , data e
raportit, adresen e auditorit, dhe nenshkrimin e auditorit.
152. Llojet e raportit te
auditimit :
Opinioni pa reserve, Opinioni me
rezerv, Refuzimi i opinionit, Opinioni i kundert.
153. Opinioni pa reserve –
nenkupton se auditori beson se pasqyrat financiare paraqesin ne menyr te sakt
ngjarjet e tanishme ekonomike te ndermarrjes per periudhen e mbuluar nga raportet e audituara.
154. Opinioni me reserve – rastet
kur auditori ka pasur nje kufizim te objektit ose kur pasqyrat financiare nuk
jan pergaditur ne perputhje me rreguullat dhe standardet nderkombetare te
auditimit.
155. Refuzimi i opinionit – jepet
ateher kur auditori tregon se ai nuk mund te jep opinion mbi pasq. Financiare
sepse i mungoj evidencat e mjaftueshme dhe te besueshme per pasq. Financiare.
156. Opinioni i kundert – citon
se pasqyrat financiare nuk japin pamje te vertet te sinqert te entitetit dhe
nuk jan pergaditur ne pajtim me SNK - ne.
157. BAZAT E PERGADITJES DHE
POLITIKAT E PERGJITHSHME TE KONTABILITETIT:
Politikat e pranuara per
pergaditjen e pasqyrave financiare qe perfshijn metodat e zgjedhura te
kontabilitetit jan Standardet Kosovare te Kontabilitetit te aprovuara nga Bordi
i Standardeve te Raportimit Financiar te Kosoves .
Periudha raportuese perfshin nje
periudh 12 mujore duke filluar prej janarit dhe perfunduar me 31.12 te vitit
afarist.
158. Raportet financiare – jan
pergaditur ne bazen e kostos historike, parimit akrual dhe principit te
vazhdueshmeris.
159. Principi akrual – sipas
ketij principi transaksionet dhe ngjarjet regjistrohen ne libra kur ato kan
ndodhur.