Bronfenbteneri:
Konteksti shoqëror I zhvillimit
Përshkruani modelin e zhvimit bioekologjik të Bronferbenit.
Ky model mban parasvsh si aspektet e btendshme biologjike të individit, ashtu
edhe kontekstet shoqërote dhe kulturote që i japin formë zhvillimit. Cdo person
zhvillohet btenda një mikrosistemi (marrëdhëniet dhe veprimtaritë e rtethit të
ngushtë) në një mezosistem (marrëdhërriet midis mikrosistemeve) të vendosur në
një ekzasistem (mjediset e mëdha shoqërote, të tilla si komunitetet). Te gjitha
këto janë pjesë e makrosistemit (kulturës).
Cilat janë disa nga
aspektet e families që ndikojnë te nxënësit në shkolle? Nxënësit rriten me
stile të ndryshme prindërimi dhe këto stile mund te ndikojnë mbi aftësinë e tyte
per tu përshtatur në shoqëri. Te paktën, në familjet e shttesës së mesme
europiano—amerikane, femijët e prindërve me autoritet kanë me shumë gjasa të
jenë të kënaqur me veten dhe të vendosin martedhërrie normale me të tjerët,
kurse fëmijet e prindërve të rteptë kanë me shumë gjasa të përjetojnë ndjenjën
e fajit apo të deptesionit. Ne anën tjeter, fëmijët e prindërve pa kontroll
mund të kenë probleme në marrëdhëniet e tyte me te tjerër. Por stilet e prindërimit
ndryshojnë nga njëra kultute te tjetra. Studimet ttegojnë se kontrolli i late i
prindërve, në rastin e nxënësve aziatikë
dhe afrikano amerikanë,
con ne tezultate me të larta në shkollë.
Si ndikon divorci mbi nxënësit? Gjarë divorcit lindin konfliktet që
lidhen me pronën apo me te dtejtat e prindërve për kujdestatinë e fëmijëve. Pas
divorcit, prindi që ka fituar kujdestarinë mund të zhvendoset në një shtëpi me
pak të kushtueshme, te kërkojë punë per hetetë pate në jetë apo te punojë me ote
të zgjatura. Ne këto rtethana, fëmijës mund t’i duhet të shkeputet nga shoqëritë
e krijuara, pikerisht ne momentin kur ka më shumë nevojë per mbështetjen e tyte
dhe kur ka mbetur vetim me njërin nga prinderit, i cili ka me pak kohë se kurrë
per t’i qëndruar pranë. Ne rterthanat kur prindërit rimartohen, fëmijëve u
duhet të përshtaten me struktuten e familjes së te.
Pse jani të tendesishme
maniëdhëniet me bashkmoshatarët?
Marrëdhëniet me bashkëmoshatarët luajnë rol të tendesishëm në
zhviilimin vetjak dhe shoqëror. Studimet ttegojnë se të rriturit që kanë pasur
miqësi të forta në fëmijerinë e tyte, kanë
shkallë me të larte vetëvlerësimi dhe janë me të aftë per të mbajtut marrëdhënie
intime të qëndrueshme, sesa personat që kanë pasur një femijëri të vetmuar. Te
rriturit që kanë perjetuar tefuzimin ne moshën e fëmijërisë, kanë prirjen të
shfaqin më shumë probleme, si lënia e shkollës apo përfshirja në veprimtaritë
kriminale.
Cëshrë kultura e grupit dhe si lind agtesioni?
Grupet e nxenësve krijojnë normat e tyte
per pamjen e jashtme dhe sjelljen në
shoqëri. Krijimi i grupeve con në përjashtimin e disa ptej
bashkënxënësve, cka shkakton ndjenjë pakënaqësie dhe trishtimi te ata. Agtesioni
i bashkëmoshararëve mund të jetë instrumental
(që synon arritjen e një favori apo një qëllimi) apo
armiqësor (që synon të shkaktojë dëm). Agtesioni armiqësor mund të jetë në
formën e kercënimeve të hapura dhe sulmeve fizike, apo në
formën e agtesionit telacional. Ky i fimdit përfshin
kërcënimin per prishjen e marrëdhënieve shoqërote apo prishjen e tyte teale. Djemtë
janë me të prirur që të përdorin agtesionin e hapur, kurse vajzat ianë me të
orirura të përdorin agtesionin telacional.
Si ndikon te nxëniësit përkujdesi akademik dhe
personal i mësuesve?
Nxënësit e vlerësorrë përkujdesin e mesuesve. Ky
përkujdes mund të shptehet në formen e mbështerjes për përmirësimin e tezultateve
të nxënësit apo si shqetësim per problemet personals/vetjake të tij. Për
nxënësit me tezultate të larta dhe me status të lartë shoqëror dhe ekonomik, përkujdesi
per dijet e tyte ka me shumë vlerë, por per nxënësit që nuk shkojnë mite me
mësime, me i rëndësishëm eshtë shqetësimi i mësuesve per problemet e tyte
personale.
Cilat janë disa nga
shenjat e abuzimit me fëmijit? Shenjat
e abuzimit apo të neglizhences përfshijnë nxirje, djegie pickime të
pashpjegueshme apo dëmtime të tjera, si dhe lodhje, deptesion, mungesa të
shumta, shkallë të ulët higjiene, veshje t'e papërshtatshme, probleme me
bashkëmoshatarët, e shumë te tjera. Mësuesit duhet t’i raportojnë dyshimet e tyte
per abuzime me nxënësit. Ndihma e tyte mund te jetë celësi për shmangjen e
shumë rteziqeve të tjera në jetën e fëmijiëve.
Konteksti Rtethanat
e btendshme dhe të jashtme, si dhe situatat që ndërlidhen me mendimet, ndjenjat
dhe veprimet e individit, duke I dhënë formë zhvillimit dhe procesit të nxënies.
Modeli bioekologjik
Teoria e Bronfenbtenerit, e cila përshkruan kontekstet shoqërote dhe kulturote
që formësojnë zhvillimin e individit. Cdo njeri zhvilltohet btenda një
mikrosistemi, në një mezosistem të vendosur në një ekzosistem dhe, që të gjitha
së bashku, krijojnë makrosistemin e kulturës.
Familjet e zgjeruara Anëtarët
e ndryshëm të familjes gjyshi dhe gjyshje, hallat apo tezet, dajat apo xhaxhallarët.
kushërinjtë etj. që jetojnë në një banesë apo që janë të paktën në kontakt të
përditshëm me fëmijët e familjes.
Stilet e prindiërimit
Mënyrat e ndërveprimit dhe të disiplinimit të fëmijëve.
Lidhja Krijimi i
një lidhjeje emocionale me një person tjetër, fillimisht me prindin apo me një
anëtar tjetër të famiijes.
Kultura e grupit
Grupe fëmijësh apo adoleshentësh, të cilët krijojnë rtegullat dhe normat e grupit të tyte,
vecanërisht ato që lidhen me veshjen, dukjen. muzikën, gjuhën, vlerat shoqërote
dhe sjelljen.
Agtesioni
instrumental Veprime të forta që synojnë shtënien në dorë të një objekti,
vendi apo privilegji, pa synuar dëmtimin e të tjerëve, por që në fakt mund të cojë
në dëmtimin e tyte.
Agtesioni armiqiësor
Veprime të dtejtpërdtejta dhe të hapura që synojnë të dëmtojnë dike tjetër;
sulme të paprovokuara.
Agtesioni i hapur
Formë e agtesionit armiqësor që përfshin edhe sulmet fizike.
Agtesioni telacional
Forma e agtesionit armiqësor që përfshin sulmet verbale dhe veprime të tjera që
synojnë të dëmtojnë marrëdhëniet shoqërote.
Zhvillimi fizik
Përshkruani ndryshimet në zhvillimin fizik të femijëve në
moshën parashkollote, në shkollën nëntëvjecate dhe gjatë shkollës se mesme. Ne
vitet e moshës parashkollote, fëmijët pësojnë zhvillime të shpejta në aftësitë
e tyte te mëdha dhe te vogla motote. Zhvillimi fizik vazhdon gjate gjithe viteve
te shkolles nentevjecate. Gjate ketyte viteve, vajzat ua kalojne djemve ne
permasat trupote. Bashke me adoleshencen vjen dhe puberteri dhe betejat
emocionale per te perballuar te gjitha ndryshimet qe lidhen me kete faze.
Cilat jane disa nga pasojat e pjekurise së hershme
apo te vone, si te vajzat edhe te djemtë? Femrat piqen rteth dy Vite me pate sesa
meshkujt. Djemte qe piqen shpejt, gezojne status me
te larte shoqeror. Ata fitojne popullaritet dhe udheheqin
shoket e tyte. Por, ne te njejten kohe,
ata kane gjasa te perfshihen me shume ne sjellje kriminale kjo eshte e vertete per djemte e races
se bardhe, per
ata afro-amerikane, si dhe per djemte meksikano amerikane. Vajzat qe
piqen shpejt, nuk fitojne perpatesi ne raport me bashkemoshatatet e tyte.
Cili është roli i
pushimit dhe veprimtarise fizike ne zhvillimin e femijeve?
Loja nxit zhvillimin e trurit, te gjuhes dhe te sjelljes
shoqerote. Permes lojes, femijet shkarkojne tensionet, mesojne te zgjidhin
probleme, pershtaten me situatat e teja, bashkepunojne dhe negociojne. Rritja e obezitetit te femijet lidhet me mungesen
e veprimtarise fizike, me
nguljen perpara televizorit dhe lojerave pasive ne video dhe ne intemet.
Cilat janë disa nga shenjat e crregullimeve te te
ngrentni?
Nxenesit anorksike
jane te verdhe, kane thonj te plasaritur dhe trupi fillon t’u mbulohet me qime te holla ne ngjyt te erret.
Ata e ndiejne me shume te ftohtin, sepse nuk kane dhjame qe t’u izoloje
trupin. Shpesh jane te deptesionuar, te pasigurt, pa humor
dhe te vetmuar. Vajzat mund te pesojne nderptrje te ciklit menstrual.
Puberteti
Ndryshimet fiziologjike gjate adoleshencës, qe cojnë ne aftësinë riprodhuese.
Bulimia Crregullimi
i te ngrnit, qe karakterizohet nga ngrenia e pakontrolluar dhe, me pas,
provokimi i te vjellave apo i laksativëve per të nxjerr jashtë ushqimin.
Anoteksia nervote Crregullimi i të ngrënit që karakterizohet
nga ngrenia e sasive shume të vogla të ushqimit.
Koncepti per veten
dhe identiteti
Pershkruani formimin
e identiteteve etnike dhe racote.
Nxenesit qe vijne nga minoritetet etrike dhe racote
perballen me sfiden e krijimit te nje identiteti, ne nje kohe qe gjenden midis
dy boteve vlerave, besimeve dhe sjeilljeve te grupit qe i perkasin dhe
ate te shoqerise ku deshirojne te integrohen. Pjesa me e
madhe e teorive qe shpjegojne zhvillimin e identitetit, konfirmojne kalimin nga
faza ku individi eshte i pavetdijshem per dallimet
midis grupit te
tij dhe shoqerise se te, ne fazen e menyrave te ndryshme te negocimit t dallimeve
e, me ne fund, ne fazen e integrimit te dy kulturave.
Si ndryshon koncepti per vetn ne proesin e
zhvillimit te fëmijiës?
Me rritjen e
individit, koncepti per veten (percakrimi i vetvets) behet gjithnje e me
kompleks, me i difetncuar dhe me abstrakt. Koncepti per veten evoluon permes teflektimeve
vetjake. nderveprimeve shoqerote dhe pervojave qe fitohen si btenda dhe jashte shkolles. Nxenesit
krijojne konceptin per veten e tyte duke krahasuar vetveten me standardet e tyt
personale (te
btendshme) dhe me standardet shoqerot (te jashtme). Vlersimi i larte per veten ka lidhje me
pervoja pozitive gjate viteve te shkolles, si ne aspektin akademik, ashtu edhe
me ate shoqeror. Faktot te tendesishem ne krijimin e konceptit per veten
jane edhe stetotipet gjinot dhe etnike.
Dallimi midis
konceptit per veten dhe vlersimit per vetveten.
Si koncepri per
veten, ashtu edhe vletsimi per vetveten jane bindje te individir per veten e
tij. Koncepti per veten ka te beje me perpjekjet tona per te ndertuar nje skeme
qe permbledh
pershtypjet,
ndjenjat dhe qendrimet qe kemi per veten tone. Por, ky model nuk eshte i
perhershem. Perceptimet per vetvetn ndryshojne nga njera situate ne tjetten
dhe nga njera faze e jetes
sone ne fazen
tjeter. Vlersimi per veten eshte gjykim per vlerat qe kemi si individe. Kur
kemi gjykim pozitiv per vlerar toria, themi se kemi vlersim te larte per veten
tone. Koncepti per veten
dhe vlersimi i vetvetes shpesh perdoten ne vend te njeri tjetrit,
edhe pse kane kuptime te ndryshme. Koncepti per veten eshte struktut konjitive,
kurse vlersimi i vetes eshte gjykim afektiv.
Cilat jane dallimet
midis djemve dhe vajzave në lidhje me konceptet për veten?
Nga klasa e par deri ne klasen e dymbedhjete, si
vajzat edhe djemte pesojne tenie te bindjes qe kane per afitesite e tyte ne matematike, gjuhe dhe sports. Ne periudhen
para se te shkojne ne shkollen e mesme, djemte dhe vajzat shfaqin pothuajse te
njejtat aftesi ne matematike. Vajzat
jane me mite ne
mesimin e gjuheve, kurse djemte arrijne tezultate me te mira ne sporte. Persa i
perket vlersimit per veten, si djemt dhe vajzat pergjithesisht thone se ky
vetevlersim peson tenie ne
kohen e kalimit
ne shkolle te mesme, por djemte shfaqin rritje te vlertsimit per veten gjate
shkolles se mesme, kurse per vajzat vetevletesimi vazhdon ti qendroje ne nivele
te uleta.
Psikosocial Që
pershkruan lidhjen e nevojave emocionale te individit me mjedisin shoqëror.
Kriza e zhvillimit
Konflikt specifik, zgjidhja e të cilit përgatit tertnin per fazen tjeter.
Autonomia
Pavatsia
lniciariva Gatishmëria
për të filluar veprimtari të teja dhe për të
eksploruar/ në dtejtime të panjohura.
Sipermarrja Prirja
per tu përfshirë në veprimtari prodhuese.
ldentiteti
Pergjigja komplekse ndaj pyetjes: “Kush jam unë?”
Shpërdarja (difuzioni) identitate Mungesa e fokusit;
konfuzion për atë që dikush eshtë apo për atë që dëshiron.
Mbyllja e identitetit
Pranimi i zgjedhjeve të prindërve, pa shqyrtuar artemativat.
Moratoriumi Kriza
e identitetit; lënia pezull e vendimeve për shkak të luftës së brendshme.
Arritja e identitetit
Ndjenja e forte e angazhimit për mbërritjen e objektivave në jetë, pas
shqyrtimit të lirë të alternativave.
Vazhdimesia
Ndjenja e shqetësimit për pasardhësit.
lntegriteti
Ndjenja e pranimit dhe përmbushjes së vetvetes.
Negrotizimi Procesi
i zhvillimit të identitetit të njerëzve me ngjyrëtë zezë.
Krenaria racore dhe
etnike Koncepti pozitiv për vetveten dhe për trashëgiminë vetjake, racore
apo etnike.
Koncepti per vetveten
Njohuritë dhe bindjet që ka individi për vetveten për idetë, ndjenjat, qëndrimet dhe pritshmëritë
e tij.
Vlerësimi për veten
Vlera që secili prej nesh u jep karakteristikave, aftësive dhe sjelljeve të
tij.
Zhvillimi gjinor
Cilat janë fazat e
krijimit të orientimit seksual te të rinjtë homoseksualë dhe të rejat lesbike?
Fazat e krijimit të orientimit
seksual te nxënësve homoseksualë mund të kalojnë nga ndjenja e shqetësimit, te
ndjenja e konfuzionit dhe, me në fund, te ajo e pranimit. Ka studiues që mbrojnë
pikëpamjen se identiteti seksual nuk është gjithmonë i pandryshueshëm. Përkundrazi,
ai mund të ndryshojë me kalimin e viteve.
C'janie rolet gjinore
dhe si krijohen ato
Roli gjinor është imazhi që cdo individ ka per
veten e tij si femër apo si mashkull. Ai është pjesë e konceptit për veten. Një
rol të rëndësishëm luajnë këtu faktorët biologjikë (hormonet), por ndikim kanë edhe
sjelljet e ndryshme të prindërve dhe mësuesve ndaj fëmijëve të sekseve te
ndryshme. Përmes bashkëveprimit me te afërmit e tyte, me bashkëmoshatarët, mësuesit
dhe mjedisin në përgjithësi, fëmijët fillojnë të krijojnë skema gjinore apo rrjetet e organizuara të dijeve, në
lidhje me kuptimin që ka qenia mashkull apo femër.
Identiteti gjinor
Vetidentifikimi i personit si femër apo si mashkull.
ldentiteti seksual
Një kombinim kompleks bindjesh dhe orientimesh për rolet gjinore dhe orientimin
seksual.
Skemat gjinore
Rrjetet e organizuara të njohurive rreth asaj cka do të thotë të jesh femër apo
mashkull.
Te kuptuarit e
tjetrit dhe zhvillimi moral
Cështë teoria e
mendjes dhe cila është rëndësia e saj?
Teoria e mendjes ka të bëjë me kuptimin e faktit se edhe të tjerët
janë njerëz që kanë mendjen, mendirnet, ndjenjat, bindjet, dëshirat dhe
perceptimet e tyre. Fëmijët kanë nevojë per teorinë e mendjes, per të kuptuar
sjelljen e njerëzve te tjerë. Kur arrijnë të krijojnë teorinë e tyte të
mendjes, fëmijët fitojnë aftësinë të kuptojnë se edhe njerëzit e tjerë kanë qëllimet
e tyre.
Si ndryshojnë aftësitë
për të kuptuar pozicionin e tjetrit me kalimin e viteve? Me rritien e fëmiies
forcohet aftësia per të kuptuar qëllimet
e te tjerëve, por nxënësit agtesivë shpesh ianë te tillë ngaqë nuk arrijne të
kuptojnë qëllimet e te tjerëve. .-Aftesia për te kuptuar qëndrimet e ndryshme
shoqërote ndryshon përgjatë viteve, kur individi fillon të piqet. Fëmijët e vegjël
mendoinë se gjithë të tjerër kanë të njëjtat mendime dhe ndjenja si ata. Me pas,
ata mësojnë se te tjerët kanë identitete të ndryshme dhe, për rrjedhojë, ata
kanë edhe ndjenjat dhe këndvështrimet e tyte për ngjarjet apo problemet e
ndryshme.
Cilat jane dallimet
kyce ndermjet niveleve parakonvencionale, konvencionale dhe paskonvencionale te
arsyetimit moral?
Teoria e Kohlbergut per zhvillimin moral perfshin tri
nivele: (1) nivelin parakonvencional, ku gjykimet bazohen në interesat vetjake;
(2) nivelin konvencional, ku gjykimet bazohen në vlerat tradjcjonale familjare
dhe ne pritshmëritë që ka shoqëria; dhe (3) nivelin paskonvencional, ku
gjykimet bazohen në parime etike personale të
një natyre më abstrakte. Kritikët thonë se pikëpamja e Kohlbergut nuk
mban parasysh dallimet e mundshme kulturore ne arsyetimin
moral dhe as dallimet midis arsyetirnit moral dhe sjelljes
morale.
Përshkruani nivelet e
Gilliganit për arsyetimin moral.
Carol Gilligani mbron pikëparnjen se, duke qene se teoria e Kohlbergut
per fazat bazohet në një studim gjatësor që përfshin vetem meshkuj, ka mundesi
që arsyetimi moral i femrave dhe fazat e zhvillimit te grave në fushën e
arsyetimit moral të mos jenë përfaqësuar sic duhet. Ajo ka parashtruar nje
“etikë të përkujdesit.” Giligani shpreh mendimin se indjvidët kalojnë nga
përqendrimi në interesin vetjak, te arsyetimi moral bazuar në angazhimin që ata
kanë ndaj individëve dhe marrëdhënieve te caktuara dhe, me pas, në nivelin me te larte te moralitetit, bazuar në parimet e përgjegjesisë
dhe kujdesit per të gjithë njerëzit. Grate jane disi me të prirura per t’u
orientuar nga përkujdesja, por studimet tregojnë se si grate, edhe burrat janë
në gjendje të ndjekin të dyja orientimet
Cilat janë dallimet
kyce ndërmjet niveleve parakonvencionale, duhet. Ajo ka parashtruar një
“etikë të përkujdesit.” Giligani shpreh mendimin se indjvidët kalojnë nga përqendrimi
në intetesin vetjak, te arsyetimi moral bazuar në angazhimin që ata kanë ndaj
individëve dhe marrëdhënieve të caktuara dhe, me pas, në nivelin me te larte të
moralitetit, bazuar në parimet e përgjegjesisë dhe kujdesit për të gjithë njerëzit.
Grat jane disi me të prirura per t’u orientuar nga përkujdesja, por studimet tregojnë
se si grate, edhe burrat janë në gjendje
të ndjekin të dyja orientimet.
Si ndryshon mendimi moral dhe konvencional me
kalimin e viteve?
Konceptet per moralin evoluojnë nga sensi i fëmijës se vogël që mendon se drejtësi
do të thotë trajtim i barabartë per të gjithë, deri te vetëdija e të rriturit
se morali përfshin mirësinë dhe drejtësinë
dhe se parimet morale janë të pavarura nga normat e grupeve të caktuara. Kur
mendojnë per konvencionet shoqërore,
fëmijët e fillojnë me mendimin se rregullat që shohin janë të
drejta dhe të vërteta. Pasi kalojnë disa faza, individët fillojnë të kuptojnë se
konvencionet janë te dobishme për koordinimin e jetës sociale, por nuk janë të
pandryshueshme.
Cfarë ndikon mbi
sjelljen morale?
Te rriturit e kontrollojnë sjelljen e fëmijës së vogël në
fillim nëpërmjet këshillave, mbikeqyrjes, shpërblimit, ndeshkimit dhe
korrigjimit. Një ndikim tjetër i rëndësishëm mbi zhvillimin e sjelljes së
moralshme është edhe modeli. Fëmijët që vazhdimisht kanë qenë në kontakt me
modele të rrirurish që kanë treguar përgjegjshmëri dhe bujari, priten të jenë më
te ndjeshëm ndaj të detejtave dhe ndjenjave të te tjerëve. Media dhe jeta
ofrojnë modele të shumta negative. Me kalimin e kohës, fëmijët përvetiësojnë rregullat
dhe parimet morale të figurave të rëndësishme që i kanë udhëhequr ata. Nëse fëmijëve
u jepen arsye, vecanërisht arsye që vënë në dukje efektet e sjelljes së tyte te
te tjerët, ata i mirëkuptojnë masat korrigjuese dhe, në këtë rast, ka më shumë
gjasa që ata të përvetesojnë parimet morale. Disa shkolla organizojnë programe
per të zgjeruar mundësitë e nxënësve per t’u kujdesur per të tjerët. Një ndër
problernet morale me të përhapura në shkolla është kopjimi dhe mashtrimi
akademik, i cili ngërthen shumë aspekte morale.
Teoria e mendjes
Të kuptuarit se edhe të tjerët janë njerëz që kanë mendjen, mendimet ndjenjat,
bindjet, dëshirat dhe perceptimet e tyre.
Aftesia për te
kuptuar këndvështrimin e tjetrit Të kuptuarit se të tjerët kanë mendime dhe
përvoja të ndryshme.
Drejtësia në shpërndarje
Bindja se sendet dhe privilegjet duhet të shpërndahen në mënyrë të barabartë
midis anëtarëve të grupit; kjo bindje kalon nga parimi i barazisë, në parimin
sipas meritës dhe më pas në parimin e bamirësisë.
Realizmi moral
Faza e zhvillimit në të cilën fëmijët i mendojnë rregullat si absolute.
Moraliteti i
bashkëpunimit Faza e zhvillimit në të cilën fëmijët e kuptojnë se rregullat
i bëjnë njerëzit dhe se njerëzit mund t'I ndryshojnë ato.
Dilemat morale
Situata ku asnjëra prej zgjedhjeve nuk duket, në mënyrë të padiskutueshme, e
qartë dhe e drejtë.
Konvencionet sociale
Rregullat dhe mënyrat që shoqëria ka rënë dakord për t'i zbatuar në një situatë
të caktuar.
Përvetesimi Procesi
nëpërmjet të cilit fëmijët i bëjnë të tyret standardet morale me të cilat ndeshen
në shoqëri.